sâmbătă, 19 iulie 2008

Primul zbor peste munti

Ieri am facut primul meu raid adevarat. Am zburt de la Clinceni la Brasov-Ghimbav si inapoi. Am zburat cu YR-ANC insotit de primul meu instructor, domnul Nicolae Virca. La dus am avut onoarea sa am si un pasager de mare calibru aviatic: domnul Dobre Tone, unul dintre pilotii romani de mare valoare. A stat cuminte pe bancheta din spate si pot sa zic ca nu m-a facut sa am emotii decat la decolare. Era prima data cand am decolat cu trei persoane in avion si s-a ridicat foarte greu de la sol. Dobre Tone a mers cu noi pana la Ghimbav pentru ca a trebuit sa piloteze inapoi spre Clinceni un Zlin 142.

La decolare am rulat mult pe pista. Avionul fusese reglat din trimer sa tina nasul in jos fiindca era greu de coada. Asa ca a trebuit sa trag serios de mansa ca sa se ridice. Dupa ce a inceput sa urce cat de cat am ridicat flapsul de la 10 grade la 5 grade, l-am mai lasat putin sa mai prinda viteza si apoi l-am ridicat de tot. Decolarea fusese pe pista 24.

Dupa decolare am indreptat avionul spre Bolintin. Instructorul a fixat si frecventa VOR-ului de la Floresti si de la Bolintin, dupa ce am dat raport de pozitie prin radio si am cerut aprobarea de iesire din zona m-am indreptatspre VOR si am trecut peste autostrada. Peste VOR am trecut la 1000 ft deasupra solului, ca sa nu incomodam traficul de aeronave care veneau spre LROP.

De la VOR am luat-o spre NORD. Aveam vant din fata si usor stanga asa ca a trebuit sa tin contraderiva pentru ca ma deplasa destul de tare de la traiect. Atat de tare ne-a deplasat incat am ajuns la stanga de raul Prahova si, practic, eram in zona controlata de aerodromul Strejnic. Partea buna a fost ca nu exista prea mare trafic la Strejnic si nu a fost nevoie sa ne schimbam ruta. Oricum eram destul de sus, pe la 2000 ft. Dl Virca si-a recunoscut in fonie niste amici si a tot stat de vorba cu ei. Era tot un instructor, nu am inteles cine exact, dar avea de facut un zbor de verificare cu un elev. Ei se pregaterau sa se alinieze pentru decolare cand noi am survolat zona.

Am continuat apoi sa urcam si am survolat, pe rand, Comarnicul, Sinaia, Busteni, Azuga, Predeal si apoi am virat usor stanga, prin stanga Postavarului.

Nu sunt suficiente cuvintele ca sa descriu cat de frumos se vede totul de sus deasupra Vaii Prahovei. Am avut noroc de vreme buna. Fara nici un fel de turbulente, desi pe cer erau niste Cumulus de vreme buna si zburam destuld e aproape de ei. Imi pare rau ca nu am putut sa fac fotografii. Eram ocupat cu pilotatul dar meritau facute fotografii pentru ca peisajul era absolut magnific. Zburam putin sub cota Crucii de pe Caraiman, desupra firului Prahovei.

Cand am ajuns in dreptul Postavarului am inceput sa cobor de la 5500ft fata de nivelul marii (eram cu altimetrul reglat dupa QNH-ul de la Clinceni - presiunea aerului la nivelul marii transpusa la cota aerodromului).

Usor usor am inceput sa vedem Tara Barsei. Am lasat in stanga Rasnovul si cetatea, apoi am coborat pana la 1000ft in zona aerodromului. Am intrat in legatura cu aerodromul prin radio. Nu era nici un fel de trafic la Ghimbav. La Sampetru se zbura cu planoarele. Asa ca am intrat a verticala aerodromului, apoi in tur de pista si am aterizat cu flapsul scos 30 de grade. Pista mi s-a parut surprinzator de scurta. Am franat destul de tare si ne-am oprit destul de aproape de capatul ei. Am degajat si am garat avionul cu fata spre pista. Am oprit motorul si Dl. Tone a coborat. A coborat si Dl. Virca sa lase niste documente la aerodrom. Intre timp, eu am facut cateva poze cu telefonul si am incercat sa-mi sun sora, brasoveanca prin adoptie. Dupa 10 minute am decolat inapoi spre Clinceni.









Am urcat spre 5500ft deasupra nivelului marii (a trebuit sa virez usor spre Rasnov pentru ca ma apropiam prea tare de munte si avionul nu avea cum sa urce suficient de repede ca sa treaca peste culme). Dupa ce am urcat suficient am continuat traiectul de-a lungul firului raului Prahova. De la Sinaia am inceput sa coboram usor spre Moreni. Indreptul Strejnicului eram pe la 1500 ft fata de nivelul marii. In casti il auzeam pe Dl. Tone care venea tare din urma cu Zlinul. Decolase dupa noi la cateva minute.

In dreptul Strejnicului Dl. Virca a setat frecventa VOR-ului de la Floresti si am vazut ca trebuia sa tin un cap de 175 de grade. Am zburat pe acea directie si am ajuns la Floresti lasand in dreapta pista de la Aerodromul Boteni si in stanga lacurile de la Buftea si Mogosoaia. La Floresti coborasem deja la 1000 ft. Am "traversat" apoi autostrada A1 si, la Bolintin am dat raport de pozitie si am cerut aprobarea de a intra in zona. La cateva zeci de secunde a intrat in zona si Dl Tone care ne-a si depasit cu Zlinul. A fost foarte frumos. Doar cand ai inca un avion langa tine in aer iti dai seama ca te deplasezi si ca te afli intr-o continua miscare...

Zlinul a cerut aprobare pentru intrarea in tur de pista la virajul 2 cu circa un minut inaintea noastra. Zlinul 142 e mai puternic si mai rapid decat Cessna 172. Este, totusi, un avion care e permis la acrobatie spre deosebire de bunicuta Cessna...

In cele din urma am intrat si noi in tur de pista si am aterizat imediat dupa Zlin. Am degajat rapid pista pentru ca mai era trafic pe aerodrom (planoare). Pentru a degaja rapid a fost nevoie sa franez destul de brutal si am avut o surpriza: usita de la compartimentul de bagaje s-a deschis la frana aceea puternica. O verificasem personal la plecare daca era inchisa si era... Iata un aspect de care voi tine cont si mai mult cu proxima ocazie: securizarea compartimentului de bagaje.

Dupa aterizare am alimentat avionul (carat pompa, butoi, scara etc.) iar apoi Dl Virca a plecat la Galati intr-un raid cu un coleg de la scoala.

Prima parte din raid a durat o ora si 9 minute. Cea de-a doua a durat o ora si 5 minute (am avut vant de coada). In total au fost 2 ore si 14 minute.

Pana cum am acumulat 25 de ore si 39 de minute de zbor.

Maine va fi miting. Voi fi la Clinceni si voi reveni cu imagini, sper, interesante.


6 comentarii:

Anonim spunea...

frumos! la cat mai multe.

Mihai Grecea spunea...

Multumesc

Anonim spunea...

Foarte faina Cessna celor de la Alpha Air (parca a lor e), am vazut-o la Caransebes in hangar, in mai, iar acum, in zbor, la Clinceni.
La cat mai multe zboruri in simpla! :)

Mihai Grecea spunea...

Multumesc pentru urari. M-am uitat pe blogul tau. Foarte frumos. L-am adaugat la mine la lista.

Intr-adevar, YR-ANC e un avion foarte frumos si merge foarte bine. In ultima vreme am zburat numai cu el pentru ca cealalta Cessna e putin bolnava fiind si mai batrana.

Anonim spunea...

Multumesc pentru apecieri. Si eu te-am adaugat in lista. Te citesc de cateva luni bune :) Inca n-am zburat cu Cessna, dar am auzit numai lucruri bune despre ea.

Cer senin!

Anonim spunea...

Salve!
Nu stiu exact pe ce site sa scriu, am cautat, de m-a luat naiba, si am dat de dvs.
Chestiunea este ca nu sunt pilot; am doar ultimul simulator de la Microsoft (FSX) si m-a apucat o pasiune nebuna de 2-3 luni incoace. Ma rog...
Daca aveti vreo idee, daca sunteti familiarizat cu toti pilotii romani, sau cu istoria recenta a pilotajului romanesc, as dori sa-mi confirmati daca, in legatura cu aeroportul din Caransebes (LRCS), a existat (poate mai traieste) UN SINGUR pilot pe un AN (de persoane, deci, mare), care obisnuia sa decoleze spre si sa aterizeze dinspre munte (M. Mic). Si sa-mi spuneti cine anume era.
Mie asa mi-a spus tata. Si eu stiu ca approachul era intotdeauna ghidat dinspre campie, pt. ca este mai greu sa te apropii dinspre munte si sa descinzi 5000 picioare in doar 10-13 nm, nu? Totusi, cred ca este o greseala in FSX... In simulator, approachul principal, daca nu-i ceri pe cel opus, este dinspre munte :(
Multumesc!

P.S.: Este vreo sansa ca, la 25 ani, sa mai pot face cursuri serioase de pilotaj? In sensul ca as dori sa acced la plafonul de 10000 m. :)

Blog Widget by LinkWithin