luni, 25 august 2008

Raid la Craiova si Sibiu

Ieri am facut un raid Clinceni - Craiova - Sibiu - Clinceni insotit de unul dintre cei doi instructori ai mei, dl. Nicolae Virca.



Am plecat de dimineata la 7.30 Vantul era calm, pista in serviciu 06. Am decolat, am facut un tur de pista si am revenit la verticala aerodromului la 1500 de picioare fata de QNH-ul de la Baneasa. Apoi am luat cap spre Craiova. Vremea era frumoasa, fara turbulente, insa aerul era cetos iar vizibilitatea cam 8000m.



Dupa iesirea din zona de la Clinceni am intrat in legatura cu Onix - "baietii de la armata" - si le-am spus unde mergem, numarul de identificare din planul de zbor, si am primit clearance pentru Craiova. Partea amuzanta este, insa ca am reusit s-o fac oarecum de oaie :) Am reusit sa deviez destul de tare de la traiect. Cand am intrat pe ruta am inceput sa am vant lateral dinspre Sud-Vest iar harta TPC pe care o folosesc pe care o folosesc nu e chiar atat de grozava si am reusit sa ma incurc in repere.



Ideea e ca in loc sa ajung la Slatina, am ajuns mai spre Dragasani :). Instructorul, evident, s-a prins ca merg aiurea, a vazut si ca eram preocupat sa ma uit dupa repere dar nu mi-a zis nimic :) Atat doar ca, atunci cand am ajuns la Olt, m-a intrebat unde e Slatina. Eu am aratat, destul de neconvingator si neconvins, spre dreapta, unde se vedea in departare o localitate. Evident ca era Dragasani :) Asa ca am luat cap 170, m-am dus spre sud vreo 7 minute si am ajuns deasupra orasului aluminiului. Apoi am reintrat pe traiectul calculat de mine in fisa de navigatie. A fost o lectie despre cat de importante sunt hartile bune, detaliile legate de repere si de estimarea directiei si tariei vantului.





In apropiere de Craiova am incercat sa intram in legatura radio cu aeroportul LRCV dar la ora aia nu era nimeni la trafic. Asa ca am respectat planul de zbor si am venit la aterizare vizual pe pista 27. Am facut touch and go fara sa pun rotile, m-am ridicat, am bagat flapsul la loc, am facut un tur de pista pe dreapta, si am mai venit o data la aterizare, tot touch and go, tot fara sa pun rotile pe pista. Apoi am urcat din nou si ne-am indreptat catre Rm Valcea.





In apropiere de Valcea am inceput sa auzim in casti ca LRCV prinsese viata. Venise o doamna la trafic care dirija un elicopter. I-am spus si noi ca i-am vizitat dar ca nu ne-a auzit nimeni de la aeroport. Ne-a raspuns ca statia era "deschisa dar inchisa". Am ramas interzisi la acest raspuns. Probabil ca doamna respectiva si-a dat seama ca raspunsul ei a sunat cam ambiguu si apoi a precizat ca statia era deschisa dar era incuiata intr-un birou. Am ras sanatos la auzul fazei respective si ne-am continuat zborul spre munti.



In dreptul Coziei am decis s-o iau prin stanga, chiar pe firul apei. Instructorul mi-a povestit ca pe varf fusese, in urma cu cativa ani, o statie meteo care era foarte buna pentru aviatori. Puteai afla conditiile meteo pentru traversarea VFR a Carpatilor, pe Valea Oltului, cu mult mai multa precizie decat astazi, cand nu mai e nici un observator meteo in zona. Insa, cum se intampla frecvent in Romania, lucrurile bune ori sunt prea scumpe, ori au fost furate ori s-au desfiintat deja.



La Boita am raportat pozitia catre LRSB si am cerut intrarea in zona pentru a ateriza pe pista de iarba a aeroclubului, aflata langa pista de beton a aeroportului.



Trecand pe Valea Oltului am observat ca vizibilitatea incepea sa scada iar pe vai incepeau sa apara cumulizari. Era clar ca se strica vremea. Frontul rece care a facut ravagii in zona asta noapte dadea deja semne ca se apropia de Sibiu. Asa ca n-am mai oprit pe aerodrom ci am facut doar un touch and go in care am pus rotile pe pista, am rulat putin si am decolat din nou.





Am facut doua viraje de 360 grade in urcare ca sa luam inaltime sa intram din nou pe Valea Oltului si am observat ca deja se ingrosa treaba din punct de vedere meteo. Norii se inmultisera destul de mult, vizibilitatea incepea sa scada si daca nu o stergeam repede de acolo nu era prea bine.



Asa ca am intrat pe vale. La Boita ne-am luat la revedere de la controlorul de trafic sibian si am continuat zborul.



Am trecut, de asta data, pe cealalta parte a Coziei, la 7000 ft dupa QNH-ul de la Sibiu, ca sa invat si drumul ala.



Am ajuns apoi deasupra orasului Rm Valcea si am luat cap 120 spre Pitesti, incepand sa cobor spre campie.



La Pitesti, pe la ora 11, am ascultat serviciul de Flight Information de la LROP si am vazut ca dadeau o temperatura de 31 de grade la aeroport. Uriasa pentru ora respectiva. Si s-a vazut cat de cald a fost si in restul zilei... Noi, pe la 3000 ft dupa QNH-ul de Otopeni, aveam 22 de grade Celsius. Cat de cat suportabil.



Insa dupa ce am depasit Pitestiul, a inceput dansul. Se formasera deja termice si am inceput sa ma lupt cu avionul care incepuse sa devina naravas si sa valseze. L-am tinut pe traiect si am iesit la Bolintin.



Am dat raport de pozitie si am cerut turnului Clinceni aprobarea pentru intrarea in zona dar nu mi-a raspuns nimeni. Normal. Erau toti la Tuzla, la Fly-In :) Asa ca am intrat la travers in zona hangarelor, m-am uitat la maneca de vant, am vazut ca aveam vant lateral dinspre Sud, cam 4 m/s. Imediat dupa ce am traversat axul pistei, in casti am auzit pe cineva de la aerodrom care mi-a comunicat ca pista in serviciu e 06. Oricum spre ea ma indreptam :) Am intrat in tur de pista, am anuntat virajul 3 si am aterizat, cu vant lateral dar fara probleme.



Am realimentat avionul si am vazut ca am consumat 108 litri de Avgas in tot acest raid de 4 ore si 25 de minute. Destul de bun consumul la Cessna 172N.

Un singur regret am in urma raidului astuia in care am invatat extrem de multe lucruri si in care am constatat ca am reusit sa fiu relaxat la mansa si sa savurez cu adevarat zborul: mi-am uitat aparatul de fotografiat acasa, in viteza plecarii de la ora 6.45 :(

Pana acum, dupa calculele mele, am adunat 39 de ore si 16 minute. Voi mai incerca sa fac un raid pana acasa la ai mei, la Bacau, pe LRBC, si apoi probabil ca va trebui sa ma pregatesc pentru raidul in simpla comanda. Se cam apropie sfarsitul instructiei in zbor :)

4 comentarii:

Anonim spunea...

va felicit pentru reusita zborului
ma pasioneaza zborul cu motodeltaplan si as intreba ce manuale pot folosi pentru licienta de pilot

va multumesc pentru informatie
adresa mea murareanuromica@gmail.com

Mihai Grecea spunea...

Multumesc.
Daca va referiti la manualele de pilotaj pentru PPL, noi folosim niste manuale in limba romana care sunt editate alb negru/printate la noi la scoala. Ele urmaresc foarte indeaproape manualele de la Scoala Superioa de Aviatie Civila.
De asemenea, cu exceptia manualelor de legislatie aeronautica si cel de proceduri aeronautice, manualele americane de la Jeppesen sau cele de la Oxford aviation sunt foarte bune. Le poti cumpara de la www.pilotshop.ro. Partile de legislatie si proceduri pentru scolile din Romania trebuie sa respecte normele JAA si nu cele de la FAA.

Anonim spunea...

bravo! frumos zbor :) si eu m-am inscris pentru PPL, astazi a fost prima zi de cursuri teoretice...

vroiam sa te intreb, de unde as putea procura un manual sau ceva documentatie pentru PPL(A) dar in limba romana?

am inteles ca tu ai un manual alb/negru de la scoala unde esti, nu? acel manual s-ar putea xeroxa? :)

manualele pe care le gasesc pe pilotshop.ro sunt in engleza sau romana?

mersi frumos.

Mihai Grecea spunea...

Luci, manualele de la pilotshop sunt bune, dar sunt departe de a fi sursa ideala de informatie pentru rigorile examenelor de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana. Sunt in limba engleza.

Lasa-mi aici un id de messenger ca sa-ti trimit materialele pe care le am in format electronic in limba romana.

Blog Widget by LinkWithin