joi, 13 martie 2008

Primul zbor. Dar cu elicopterul.

Astazi a fost una dintre cele mai frumoase zile de la inceputul scolii. Dupa ce am studiat o saptamana primele notiuni despre navigatia aeriana, astazi am facut un zbor scoala cu un elicopter al Special Air Services.



Este un Alouette III/IAR-316B cu indicativul YR-POL. Un aparat extraordinar, fabricat la ICA Brasov in 1989



Pilot a fost domnul Valer Novac, profesorul nostru de navigatie, pilotul sef de la Special Air Services.



Un aviator extraordinar, cu peste 7000 de ore de zbor, si un instructor foarte bun si foarte simpatic. De o generozitate cu totul speciala - in fiecare clipa simti ca omul asta vrea sa-ti spuna tot ce stie ca sa intelegi cat mai mult. E o placere sa mergi la cursul dumnealui.



Au fost facute doua zboruri scoala cu o scurta aterizare intre ele pentru debarcarea si imbarcarea celor doua grupuri de elevi piloti. Eu am fost in al doilea grup.

Pornirea elicopterului sa facut cu toti elevii in sau langa elicopter. Am stat afara, sub rotor, cand s-a pornit motorul si a inceput si rotorul sa se invarteasca. E foarte palpitant si e un zbomot extraordinar de puternic dar si placut, totodata. In inregistrarile video facute cu telefonul meu (nu aveam camera la mine pt ca n-am stiut ca azi vom zbura) sunetul e execrabil datorita intensitatii sonore mari.



Dupa sosirea primului grup de elevi piloti din primul zbor, am urcat si noi in elicopter.





Am decolat de la Baneasa, de pe helipad-ul de la Aviatia Utilitara, si apoi am survolat la joasa altitudine zona inierbata de langa helipad dupa care am luat inaltime si am trecut peste DN1. Am luat cap 240 trecand peste sediul BMW din Baneasa si ne-am indreptat spre Bucurestii Noi. Am survolat la 500 de picioare sediul ROMATSA - centrul national de dirijare a traficului aerian - dupa care domnul Valer Novac ne-a demonstrat cum functioneaza ADF-ul (Automatic Direction Finder) in relatia cu NDB-ul (Non Directional Beacon). Adica am vazut practic cum receptioneaza AFD-ul din elicopter semnalul emis de radiofarul terestru (NDB). Am facut viraje ca sa ne axam spre radiofar apoi a trebuit sa degajam pentru ca intram in axul pistei 07 de la Baneasa. Ne-am indreptat pe culoarul de zbor Baneasa Nord si am ajuns intr-o zona in care am putut sa simtim pe pielea noastra cateva manevre specifice elicopterului. Au fost simulate "goluri de aer", am coborat apoi la 50 metri peste un loc perfect neted si am zburat cu peste 150 kmph. Senzatia e unica.
Apoi am vazut si simtit cum e sa faci viraje stranse cu elicopterul. Absolut cool senzatia. Am mai facut o ranversare si apoi a trebuit sa ne indreptam spre baza.



Intrarea spre heliport se face pe directia 25. Cum pe LRBS/Aeroportul Baneasa era trafic - avioane care decolasera si un francez care ateriza pentru prima oara la Bucuresti, turnul ne-a pus sa facem zona de asteptare. Asa ca am zburat in opturi in zona soselei de centura, a circuitului de karting AMKART, a padurii Baneasa si acomplexului rezidential Liziera aflat in constructie langa Scoala Americana.



Dupa o serie de opturi care au durat vreo 10 minute, am venit la aterizare.



Au urmat apoi un debriefing si discutarea citorva formule de navigatie.

Una peste alta, a fost o zi superlativa la scoala... Cred ca pe langa lectia de navigatie la bord aceasta tura cu elicopterul a fost si un test psihologic si... medical facut noua. Banuiesc ca, la cum au fost manevrele specifice elicopterului, daca era vreunul dintre noi care sa aiba teama de zbor sau limite medicale, s-ar fi dat acum de gol :)

2 comentarii:

adelin spunea...

Valer este un pilot extraordinar si un om minunat. am fost cu el la multe filmari. Te rog sa-i transmiti lui Valer salutarile mele.

Mihai Grecea spunea...

Asa este. Ma bucur ca am ocazia sa invat cate ceva de la el despre pilotaj. Are o experienta enorma, foarte multa rabdare si talent didactic.
Ii transmit salutarile tale.

Blog Widget by LinkWithin