duminică, 18 mai 2008

Mig 29 - un avion extraordinar, pacat ca in Romania nu mai zboara

Iata un film cu manevre acrobatice ale Mig-ului 29. Romanii si-au batut joc de cele cateva exemplare pe care aviatia militara le-a cumparat in preajma lui 1989.


5 comentarii:

Anonim spunea...

Salut
Am o intrebare. Sa zicem ca planuim o cursa de la Clinceni la Tuzla cu un Cessna 172, sau alt avion usor. Cum se stabileste inaltimea de croaziera? Dar daca se traverseaza muntii, de exemplu spre Sibiu?

Mihai Grecea spunea...

Pai este foarte important de stiut cum vrei sa faci zborul asta. Dupa ce reguli vei zbura? Instrumental, vizual? In functie de asta poti sti daca vei zbura pe cale aeriana sau sub calea aeriana. Si apoi mai conteaza si traseul, tipul de relief, situatia meteo etc. Trebuie sa-mi spui mai clar despre ce context este vorba ca sa-ti spun cum se face.

Anonim spunea...

Corect. Conteaza daca e IFR sau VFR.
Intrebarea a pornit de la FSX, care m-a pus default la 5000 feet la navigare VFR directa (adica nu se foloseste o cale aeriana, se merge de-a dreptul). E vorba despre ruta Bucuresti-Constanta, unde nu exista munti. Daca aleg Bucuresti-Cluj de exemplu, imi pune mai mult. Si ma intrebam de unde a scos el cifra asta. Adica in realitate, 4500 de picioare deasupra solului e ok? E prea sus, e prea jos? Nu consumi pre multa benzina sa ajungi la 5000 feet cand ai putea sa zbori la 2000 de exemplu?

Mihai Grecea spunea...

In Regulile aerului se spune urmatorul lucru: inaltimea de zbor pentru zborurile VFR trebuie sa fie mai mare decat inaltimea minima de siguranta si mai mica decat 3000ft (adica 1000ft sub cea mai joasa cale aeriana - FL40). ATENTIE! Vorbim de inaltime, nu de altitudine. Deci ne raportam la inaltimea fata de sol, nu la altitudine (care e calculata fata de nivelul mediu al marii). Adica in momentul in care stabilim inaltimile ne uitam pe harta si vedem care sunt, pe traseul stabilit, cotele cele mai inalte ale unor obstacole naturale sau artificiale pe un culoar de 2 nautical miles stanga si 2 nautical miles dreapta. Dupa ce notam inaltimile obstacolelor de pe fiecare sector din traiectul de zbor se stabilesc si inaltimile de zbor.

Pentru calcularea inaltimii de siguranta in zborul VFR se ia in considerare urmatoarea regula:

a) Pentru avioane:
- 300 ft (100m) in regiunile plane (ses sau mare);
- 1000 ft (300m) in regiunile deluroase;
- 2000 ft (600m) in regiunile muntoase.

b) Pentru elicoptere:
- 300 ft (100m) in regiunile plane (ses sau mare);
- 500 ft (150m) in regiunile deluroase;
- 1500 ft (500m) in regiunile muntoase.

Apoi mai trebuie tinut cont de o regula: desupra unor zone dens populate - asezari, adunari in aer liber - nu se zboara mai jos de 1000 ft (300m) fata de cea mai inalta cota pe o raza de 600m de la aeronava.

Mai este un amanunt: in TMA Bucuresti (zona terminala de aeroport) nu ai voie sa urci mai sus de 1500 ft. Dupa ce se paraseste zona respectiva poti urca mai sus daca este nevoie. Clinceni se afla si el in TMA Bucuresti. Pe hartile de aviatie vezi clar delimitarile TMA-urilor, CTR-urilor etc.

Cu aceste reguli si in functie de traseul ales pe harta iti calculezi in fisa de navigatie inaltimile la care vei zbura.

Atentie!!! Sub calea aeriana se zboara cu altimetrul calat pe QNH (presiunea aerului la nivelul mediu al marii). Daca vrei sa treci de 3000 ft (din motive de munti etc.) trebuie sa ceri aprobare de la ACC - controlorii de trafic care gestioneaza caile aeriene - pentru urcare la acel nivel in zbor VFR. Oricum, peste munti este bine, tocmai din motive de trafic, sa nu treci peste creste in zbor VFR ci pe vaile raurilor (Parhova, Olt etc.)

Daca ai urcat la calea aeriana, trebuie sa setezi altimetrul pe 1013 milibari. Adica se trece pe atmosfera internationala standard. In zona cailor aeriene avioanele zboara IFR si sunt dirijate de controlorii de trafic care sunt responsabili de esalonarea lor (la VFR pilotul raspunde de separare). Si este necesar ca toata lumea sa aiba altimetrul calat la fel pentru ca se zboara "cu capul in cabina", fara a se consulta reperele exterioare si in felul acesta, daca se zboara dupa presiunea din atmosfera standard exista certitudinea ca nu vor avea loc coliziuni.

Cam asta ar fi. Trebuie sa te uiti, insa pe o harta de navigatie VFR ca sa vezi care sunt cotele exacte de pe traseu si sa poti sa-ti calculezi si tu inaltimea de zbor pe fiecare traseu. In FSX nu imi amintesc sa fie trecute pe harti inaltimile. Harti destul de bune gasesti la www.pilotshop.ro

Anonim spunea...

Uite cum stau la soare si se distrug mig-urile 29 romanesti: http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&ll=44.356997,28.482957&spn=0.019822,0.045319&z=15. Vedere satelit aeroportul M. Kogalniceanu.

Blog Widget by LinkWithin