sâmbătă, 28 martie 2009

O zi de zbor destul de lunga

Ieri am avut o zi lunga de zbor. Am ajuns la ora 14.00 la aerodrom la Clinceni. Atunci aveam stabilit intervalul meu de timp pentru zbor. Insa programul a fost dat peste cap datorita plecarii tarzii de la Aeroportul Baneasa a avionului cu care zbor: YR-SFS - Cessna 172 RG.





Avionul sta peste noapte la Baneasa din motive pe care nu le cunosc. Si in fiecare zi vine la Clinceni pentru zborurile de scoala. Ei bine, ieri a intarziat 2 ore din cauza prezentei pe LRBS a aeronavei prezidentiale. Pana nu a decolat Boeing-ul 707, nu s-a putut pleca de la platforma cu Cessna. Asa ca instructorii au asteptat o multime pana le-a fost aprobat planul de zbor catre Clinceni.



In fine, dupa ce a ajuns avionul la Clinceni am executat o jumatate de ora de zbor de verificare cu domnul instructor/inspector Neacsu de a Autoritate. Mi-a facut o verificare destul de amanuntita :) De la respectarea check-list-urilor la detaliu in faza de preflight check, pornirea motorului, rulaj, decolare, urcare etc. Am facut vreo 4 ture de pista dupa care un caz special: mi-a taiat motorul la verticala aerodromului. L-am adus pe pista fara mari probleme. Cu singura exceptie a unei glisade facute inainte de de pista pentru ca eram foarte sus, cam la 1000 ft. Fiindca nu am mai zburat de foarte mult timp, nu pot sa zic ca imi ies foarte bine glisadele... dar o sa le mai exersez, ca mai am timp.





Dupa o jumatate de ora de zbor, am aterizat si am predat avionul colegului Mircea Neacsu care a plecat cu un instructor in raid pana la Aeroportul Craiova. Dupa plecarea lor, intrucat cealalta Cessna, model 172N, inmatriculata cu YR-SES, prezentata de catre mine in fotografiile post-ului precedent, era libera, am mai executat zbor in tur de pista cu instructorul pentru a-mi reintra in mana dupa jumatatea de an de pauza. A fost foarte bine, zic eu. In momentul asta, avand ceva experienta si avand si un avion care trage foarte bine, fac decolarile mai abrupt si ridic flapsul la 200ft, nu la 300ft, cum faceam pana acum. Si nici nu mai fac virajul 1 scolastic, dupa ce am ajuns la 500-600ft. Acum fac virajul 1 imediat dupa ridicarea flapsului, in urcare. Desi e mai simplu de zburat cu SES, imi place mai mult, totusi cu SFS. Faptul ca motorul e mai puternic si ca elicea are pasul reglabil in zbor il face sa fie foarte eficient in exploatare. Trage avionul ala, e ceva de speriat :)

Am zburat cu SES, in doua reprize, ture de pista. Am incercat sa-mi corectez lucrurile pe care nu le mai faceam bine si am facut aterizari in diferite configuratii - flaps 20 de grade, 30 de grade, cu panta mai mare sau mai mica etc. Mai am o singura chestie care nu-mi iese cum as vrea eu si nu e bine. Nu stiu cum fac dar nu reusesc sa vin de fiecare data perfect aliniat cu axul pistei. Vin cumva derapat si asta e rau. Va trebui sa mai exersez axarile. E posibil sa fie si pozitia aiurea pe scaun in avion... Am schimbat avioanele si e greu sa ma obisnuiesc. Nu stiu cati zboara de-a lungul scolii cu 5 avioane... :)

Dupa cea de-a doua repriza de ture de pista (am zburat in total cam o ora si jumatate cu 172N-ul) am constatat ca nu prea mai era benzina in rezervor si trebuia dus avionul la Baneasa pentru realimentare. Asa ca instructorul Sorin Nutu m-a intrebat daca nu vroiam sa fac un zbor la Baneasa impreuna cu el, sa facem un approach cu procedura NDB sau cu ILS. Evident ca era o gluma :) Trebuia sa zburam VFR. Dar experienta intrarii in CTR la Baneasa nu trebuia ratata. Asa ca am acceptat instantaneu "oferta". A fost mai complicat sa depundem planul de zbor pentru ca nu aveam fax la Clinceni dar prin amabilitatea domnului Valer Novac de la SAS am reusit sa-l depunem si sa decolam in mare graba, pe ultima suta de metri, ca sa nu ne prinda noaptea si sa putem ajunge la Baneasa respectand regulile VFR.

Am decolat aproximativ pe la ora 18.30. Am luat inaltime, am ridicat flapsul, am urcat la 1000ft dupa QNH si am contactat Approach-ul. Le-am dat un raport de pozitie si controlorii ne-au trimis la NDB-ul BSW. Pe la Bolintin ne-au trecut cu Baneasa Tower. De la BSW am luat cap 070 si ne-am indreptat spre pista. Se intuneca si, desi vizibilitatea era buna, reperele de la sol se scufundau intr-un gri care estompa contururile. Am ocolit putin la nord de directia pistei pentru ca e o zona cu case inainte de pista 07 si am reinterceptat localizer-ul pistei. Putin inainte de a ne axa pe finala, Turnul ne-a comunicat "o speciala pentru SES - va aprindem luminile". Imaginea cu luminile de balizaj este superba. "Pomul de Craciun" e ca in filme. Ne-am axat, si am inceput sa tinem panta, cu un ochi pe glideslope si cu unul pe luminile PAPI. In cele din urma am aterizat, in ultima clipa pentru a fi inca in regim VFR. Vantul a fost din 240. Evident ca l-am pus pe pista usor derapat :) Nu tare, dar, totusi, derapat. Pe asfalt e cam nasol ca te arunca intr-o parte daca faci asta si exista riscul sa dejantezi anvelopa de la trenul principal, cu consecinte deloc placute. Voi face saptamana viitoare mai multe exercitii ca sa nu mai am probleme cu reperele si cu axarea perfecta pe axul pistei. Cred ca este cel mai important lucru pe care trebuie sa-l mai exersez in momentul asta.

Dupa ce am aterizat, am facut back track rapid si am iesit pe taxy way Alpha. In capat ne astepta Follow Me Car - un Logan cu girofaruri. L-am urmat pe taxy way Alpha, apoi pe Bravo si apoi pe Delta pana la platforma de la Academia de Aviatie. De obicei aceste manevre la Baneasa se fac cu tractarea avioanelor mici. De data asta, domnii de la Ground au fost foarte draguti si ne-au lasat sa rulam cu motorul propriu al avionului.

Pe platforma am oprit avionul, l-am pus cu nasul in vant si am plecat. Colegul meu Robin a fost foarte amabil si m-a ajutat sa ajung inapoi la Clinceni ca sa-mi recuperez si eu propria masina de la aerodrom. Am ajuns seara acasa obosit ca dupa o zi lunga de condus desi n-am zburat decat... 3 ore. Insa ce ore! :)

Astazi la Clinceni urma sa vina doar YR-SES pentru zboruri cu o parte dintre colegii mei. Eu voi reveni la aerodrom luni la ora 17.00.

4 comentarii:

Liana spunea...

sau poti sa pui un link ceva unde as putea gasi acele teste?
Ms mult.

PS: scuze ca te tot bat la cap

Stefan spunea...

Nu ne-am vazut nici azi, noi am decolat la 12:15 cu cap de Tuzla. Aterizarea la clinceni a fost la 16:15, m-am uitat un pic pe aerodrom nu te-am vazut acolo... poate data viitoare.

Mihai Grecea spunea...

Stefan, povestea mea e de ieri. Astazi am apucat sa scriu pe blog :)

Azi n-am ajuns la aerodrom. Nici maine nu ajung. Nu sint in Bucuresti...

Luni la 17.00 am programare la zbor. Ai zburat singur la Tuzla?

Anonim spunea...

Politica companiei este sa aiba un reprezentat in avion. Raspuns final NU. Singurele momente in care am fost singur in avioanele de la Alfa Air erau cand faceam zone la Clinceni, atat. Cand zburam la Tuzla stateau altfel lucrurile. Una peste alta nu ma dereanjeaza cu nimic, importat este sa termin cele 50 de ore de experienta.
Azi am fost la Ghimbav...

Blog Widget by LinkWithin