marți, 10 martie 2009

A fost si mitingul de 8 martie la Clinceni

O zi cu vant destul de puternic, in rafale de pana la 20 de noduri insa din directia 240, ca si pista in serviciu, asa ca s-a zburat. Greu, dar s-a zburat. Amuzante au fost avioanele ultrausoare Ikarus cand faceau treceri la verticala aerodromului. In lungul pistei 24 se miscau incredibil de incet. Erau ca niste zmee cu roti :) Iar cand treceau in lungul pistei 06 erau niste mici bombe cu aripi impinse de vantul foarte puternic.

Evolutiile lotului national de parasutism au fost si ele afectate de vant. Ne intrebam cu totii daca nu cumva urmau sa aterizeze pe la Bragadiru, purtati de curentii puternici. N-a fost asa. Au fost lansati din AN 2-ul cu domnul Ghitiu la mansa (un maestru absolut pe AN 2, dupa cum spun legendele) si din noua achizitie a Aeroclubului Romaniei - Gippsland Aeronautics AIRVAN - GA8 - TC 320 - la mansa caruia a fost domnul Dobre Tone senior. Coborarile in viteza mare ale parasutistilor si aterizarile cu precizie milimetrica au facut deliciul publicului.

Un moment cu totul special a fost evolutia celor doua elicoptere "Dauphin" AS 365 N (YR-SBS) si AS 365 N1 (YR-SCS) de la Special Air Services. O demonstratie de forta a performantor de exceptie care le-au facut celebre si a maiestria pilotilor Valer Novac, Romeo Constantinescu (care au zburat cu YR-SCS) si Sorin Pintea (pe YR-SBS). Pacat ca nu am putut sa vedem un solo demnstrativ al lui Valer Novac... Poate cu alta ocazie.

Ca sa ramanem la capitolul aeronavelor private participante la miting, doua dintre avioanele pe care am zburat si eu la scoala - Cessna 172N (YR-ANC) si Cessna 152 (YR-ANE) de la Alfa Air - au facut o demonstratie de zbor in celula. Vantul le batzaia destul de tare dar instructorul meu, Filip Stelian, la mansa lui Charlie, si cu noul instructor de la Alfa Air (nu-i stiu inca numele), pe Echo, le-au strunit exemplar.

Zborul planorului acrobat IAR 35 ACRO, ridicat de o Wilga in aer pe o vreme crunta pentru zborul acrobatic a fost frumos. Din pacate vantul l-a incomodat serios pe pilot...

Iacarii acrobati au depasit limitele meteo si au zburat in formatie stransa, aproape la limita nebuniei. Am vazut, in premiera dupa cate stiu, un tonou facut in formatie cu avioanele unul deasupra celuilalt. Realitatea TV a avut elicopterul in aer aproape pe toata durata mitingului - Bravo lor!!!!! Au facut cateva filmari foarte frumoase din elicopterul care zbura la punct fix undeva in partea de nord a aerodromului. Poate cele mai frumoase filmari care au fost facute pana acum la Clinceni. In filmuletele de mai jos se poate vedea si figura acrobatica in premiera de care scriam mai sus.


REALITATEA.NET - Un miting aviatic a fost organizat la Clinceni cu ocazia Zilei Internaţionale a Femeii



A executat apoi un zbor elegant, cu IAR 46S, instructorul Sorin Nutu, cel cu care am facut materiile mai tehnice la ground school (Principiile zborului, Performante de zbor si planificarea zborului, Cunoasterea aeronavei).

Ordinea in care s-au succedat toate aceste zboruri nu a fost chiar cea in care relatez aici, insa am incercat sa mentionez cat mai multe dintre momentele mitingului.

Evolutiile baietilor din Hawks of Romania au lasat pe toata lumea cu gura cascata, tinand cont de vantul extrem de puternic. Formatia a zburat uimitor de bine. Evolutiile solo ale lui Mihai Dobre Tone - care a progresat foarte mult de la ultimul miting la care l-am vazut zburand - si ale "seniorului" Catalin Prunariu au entuziasmat. Misu a executat niste treceri in zbor pe spate la joasa altitudine absolut fenomenale. Baiatul asta incepe sa aiba ceva din indrazneala lui Bazu Cantacuzino de pe vremuri :) Memorabila va ramane trecerea lui cu Extra 300L aparent in limita de viteza dar, oricum, extrem extrem de lent ca ground speed, la verticala pistei la inaltime destul de mica. Vantul era atat de puternic incat tinea foarte tare avionul in loc. Bine, si Misu tinea avionul foarte cabrat :) Oricum, frumoasa imaginea unui Extra trecand, cu nasul pe sus, cu viteza unui ULM.

Am profitat de prezenta la miting a elicopterului Dauphin YR-SCS de la SAS si am zburat, ca pasager, un tur de pista cu Valer Novac si Romeo Constantinescu la comenzi. Mai zburasem cu celalalt Dauphin al Special Air Services, AS 365 N (YR-SBS) insa YR-SCS este mai puternic. Este modelul N1 si are motoarele mai fortoase. Si fenestronul de la elicea anticuplu este mai mare, cu mai putine pale, dar mai mari. Oricum, un aparat extraordinar. Am facut un tur de pista asa cum nu eram obisnuit la Clinceni. La inaltime mult mai mica decat de cele 600 de picioare regulamentare la avion. Am survolat lacul de pe Arges destul de jos, virajele inclinate ne-au furnizat G-uri cum nu prea intalnesc la Cessna 172 :) Zborul cu elicopterul este, totusi, ceva cu totul si cu totul special :) Multumiri pilotilor si, nu in ultimul rand, domnului Ion Draganescu de la SAS.

Marea mea problema la mitingul acesta este ca mi s-a stricat camera foto. Credinciosul meu cal de povara SONY F828 si-a dat obstescul sfarsit, dupa aproape 5 ani de munca, exact in seara de dinaintea mitingului... Fie-i tarana usoara :) Voi trece pe un Nikon D90 sau D80, daca e sa ma iau dupa multi prieteni fotografi care nu concep ca un aparat de fotografiat serios DSLR poate, la o adica, sa si filmeze.

Asa ca invitatia mea e sa vedeti fotografii de la miting pe Romanian Spotters aici, sau aici, pe blog-ul lui Cristian.

Am lasat intentionat la final si unul dintre momentele cele mai emotionante pe care le-am petrecut la miting. Instructorul meu care mi-a pus mansa in mana, cum se zice, domnul Nicolae Virca, despre al carui teribil accident de masina din toamna am mai scris pe blog, a venit la aerodrom! A venit de la Sibiu pentru un control medical si, evident, nu a putut sa nu ajunga la Clinceni.
O intalnire care ne-a facut pe toti cei cu care sa intalnit la cabanuta-birou a scolii de zbor Alfa Air sa credem ca, in curand, vom zbura din nou impreuna cu domnia sa. Inca "nu are baza" in piciorul stang care a suferit cateva operatii, insa regimul de recuperare cu masaj si gimnastica il ajuta sa faca progrese. M-am bucurat mult sa-l revad la aerodrom si sa mai stam de vorba. Si mi-a spus o chestie pe care am luat-o ca pe un compliment trist dar extraordinar de frumos, totodata: ca daca as vrea sa mai zboare cu mine, cum ii spuneam ca de-abia astept, ar putea s-o faca oricand, chiar daca nu poate, deocamdata, manevra palonierul si franele avionului. Si asta pentru ca are incredere in mine ca elev. Evident ca ar fi o utopie sa zburam asa, dar e o declaratie care ma obliga sa tratez cu maxima responsabilitate zborul si de-acum inainte. Multumesc, domnule Virca.

Niciun comentariu:

Blog Widget by LinkWithin