joi, 5 martie 2009

Din nou la zbor. Pe simulator :) La Regional Air Services

In urma cu cateva zile am avut parte de o experienta aviatica inedita, insotit fiind de doi amici la fel de pasionati de aviatie ca si mine, Dan Goldenblum, editorul site-ului www.yankeeromeo.ro si Bradut Florescu (ex-publicitar renumit, actualmente bine transformat in fotograf, publicist si marketer de televiziune), editorul excelentului site www.amazingrace.ro.

La invitatia domnului Dorin Ivascu, Presedintele Regional Air Services, am descins, inarmati cu aparatele de fotografiat, la sediul din Bucuresti al companiei, in imediata vecinatate a Aeroportului Baneasa, pe acelasi etaj cu faimosul Pilotshop.

L-am gasit acolo pe domnul Ivascu, amabil ca intotdeauna, care ne-a prezentat simulatorul Diamond DA 40/42. E un simulator profesional facut pe o platforma FNPT II, cu glass cockpit - Garmin G1000.








Era prima data cand luam contact cu un simulator adevarat. Cu mult mai destept decat Flight Simulator-ul de la Microsoft pe care am deja vreo 400 de ore. Simulator pe care ma mai distrez din cand in cand manevrand voluminoasele accesorii de la Saiteck (Yoke, Throttle, Rudder). O fac insa din ce in ce mai rar, la recomandarea instructorilor de zbor pentru ca "iti strica mana".







Domnul Ivascu a pornit in cele din urma masinaria pseudo-zburatoare.



Din camera de comanda, aflata in spatele posturilor de pilotaj, am asteptat sa se incarce softul urias in calculatoare. Spre surprinderea mea, a durat destul de mult.




Apoi am ales sa zburam de la aeroportul Iasi. Am vazut ca simulatorul are posibilitatea de a reda foarte veridic absolut orice fel de conditii meteo si de a exersa orice procedura de approach sau departure sau absolut orice caz special (engine failure, tren de aterizare blocat, electrical failure, incendiu etc.)

Iata cateva filmulete in acest sens, oficiale, realizate de producatorul simulatorului:








Pe rand, toti trei am intrat in cockpit si am zburat.



Cu check-list-ul in mana am pornit avionul, am decolat si am facut cateva ture de pista si o zona de aerodrom.






Avionul simulat era Diamond DA 42, un bimotor extraordinar.



Iar simulatorul, in afara de absenta fortelor G inerente zborului real, se comporta extraordinar. Chiar iti da senzatia ca zbori.

Masinaria este compusa dintr-un sistem puternic de calcul, un post de comanda al acestuia, situat in spatele cockpit-ului, cockpit-ul propriuzis, cu doua posturi de pilotaj, copiat 100% dupa cel real al avionului, cupola care te acopera in cabina si un ecran panoramic-semicircular pe care se proiecteaza imaginea cu decorul prin care "zbori".


















Proiectia se face cu trei video-proiectoare plasate undeva sus deasupra cabinei.



Proiectoarele sunt plasate in asa fel incat cele trei imagini se suprapun pe o zona foarte ingusta si sunt sincronizate in asa fel incat sa percepi peisajul fara distorsiuni geometrice. Oricum, banuiesc ca proiectia este gandita anamorfotic astfel incat sa nu apara deformari la redarea imaginii pe o suprafata curba.

Am reusit sa ma descurc destul de usor cu zborul doar dupa o privire aruncata prin checklist-uri de unde am retinut rapid vitezele si restul parametrilor esentiali ca sa pot controla avionul. Mi-a fost putin greu la inceput sa ma obisnuiesc cu mansa stick in loc de yoke, ca la Cessna 172, iar Bradut m-a ajutat cu manevrarea trenului de aterizare si a flapsului. Am reusit sa nu ne prabusim ci sa aterizam chiar bine in conditiile unui vant lateral de 20 de noduri, fix din 90 de grade fata de directia pistei, vant pe care, cu generozitate, domnul Ivascu ni l-a simulat pe nepregatite :)

Am mai incercat apoi sa fac si o angajare cu avionul. Mi-a iesit. Am incercat sa-l bag in vrie dar nu vroia sa stea mai mult de o jumatate de tura. Foarte stabil "aparat" :)



Am mai fi stat macar vreo doua saptamani in continuu pe acolo dar a trebuit sa-l lasam si pe domnul Ivascu sa plece ca mai avea si alta treaba :)

Simulatorul care a costat circa 260000 EUR va fi folosit la scoala de pilotaj Regional Air, recent acreditata ca Flight Training Organization (FTO) de catre Autoritatea Aeronautica Civila din Romania. Din acest moment, RAS Tuzla poate organiza cursuri si pentru obtinerea licentelor de pilot profesionist: CPL (Commercial Pilot Licence) si ATPL (Airline Transport Pilot Licence).

Scoala de la Tuzla ofera, astfel scolarizare pentru licentele PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence), ATPL Theory (Airliner Transport Pilot Licence) si pentru ratingurile aferente zborului comercial: Night Rating, IR (Instrumental Rating), ME (Multi-Engine), MCC (Multi Crew). Fiind un FTO, la RAS Tuzla se poate obtine si rating-ul de instructor de zbor (FI Rating) pentru toate nivelurile de instructie.

In curand, pe site-ul scolii (se pare ca e in curs de realizare) vor aparea toate informatiile si costurile legate de obtinerea licentelor si rating-urilor.

Photo credits: O parte dintre fotografiile din acest post au fost realizate de catre Dan Goldenblum, alta parte sunt de pe site-ul producatorului simulatorului. Restul sunt ale mele.

4 comentarii:

Andreea Ilea spunea...

Am citit pe un forum despre acest simulator. Ai putea sa imi da mai datele de contact ale pesoanei care se ocupa de el? Am un prieten pasionat de avioane si ar fi un cadou fain:). Ms tare mult, Andreea

Mihai Grecea spunea...

Andreea, simulatorul se afla in incinta magazinului Pilotshop de la Baneasa. Este situat la etajul 2 al cladirii albe de 3 etaje din spatele Autoritatii Aeronautice Civile, intre Autoritate si Scoala Superioara de Aviatie Civila. Cum stai cu fata la Aeroportul Baneasa, este in dreapta. E o straduta cu o bariera la intrare. Mergi pe straduta si dupa 50 de m vezi cladirea pe partea dreapta. Persoana de contact este Dorin Ivascu de la Regional Air Services.

Radu spunea...

Buna ziua. Ma intereseaza si pe mine simluatorul. Daca imi puteti spune si cam care ar fi un tarif pentru o ora de zbor si daca pot sa-l folosesc daca nu am licenta.

Mihai Grecea spunea...

Postarea aceasta pe care ai citit-o este foarte veche. Simulatorul este mutat de multa vreme la Tuzla, la aerodrom.

Nu cred ca poti avea acces la simulator daca nu esti inscris la scoala de pilotaj pentru a obtine licenta de Instrument Rating In cel mai rau caz ar trebui sa ai macar o licenta de pilot, ma gandesc...

Incearca sa iei legatura cu cei de la Tuzla si pune o intrebare.

Din cate imi amintesc, costul unei ore de simulator era 75 de EUR. Dar nu mai stiu sigur.

Blog Widget by LinkWithin