Din motive de trafic infernal si de intarzieri, astazi nu am mai facut cursul. In principiu s-a hotarat ca in ziua de vineri, datorita absurdului si hazardului din traficul bucurestean, sa nu se mai tina cursuri. Daca vom pierde in fiecare vineri cate 3 ore, se va lungi, practic, perioada de scolarizare la sol cu mai bine de o saptamana... :(
vineri, 29 februarie 2008
Trafic infernal, curs suspendat
Publicat de
Mihai Grecea
la
22:19
0
comentarii
Etichete: scoala de pilotaj
joi, 28 februarie 2008
Elemente de comanda ale avionului, forte, momente... interesante...
O noua zi la scoala. Am discutat mai aplicat despre elementele de comanda ale avionului - eleroane, profundor, carma, elevoane, despre elementele de crestere a portantei - flapsuri, voleti, flaperoane, despre elemente de scadere a portantei - frana aerodinamica sau spoilerul si altele. O scurta prezentare dispozitivelor de tip trimmer si amplificator de forta si a diferitelor solutii constructive si functionale folosite pentru realizarea acestora a fost foarte lamuritoare.
Am mai atins si subiectul (inceput ieri, cand am lipsit) al momentelor fortelor care apar datorita miscarii elicelor si am dezvoltat putin discutia pe cazul particular al elicopterului.
Ulterior am ajuns si la discutii legate de incidenta critica si viteza critica si raportul dintre portanta, unghi de incidenta si viteza de inaintare. O zi placuta, presarata si cu o multime de povestioare savuroase despre istoria aviatiei.
Publicat de
Mihai Grecea
la
20:36
0
comentarii
Etichete: avioane, pilotaj, scoala de pilotaj
Zi de chiul
Astazi, din nefericire, din motive de business nu am avut cum sa mai ajung la curs. Am chiulit :( Sper s-o pot face cat mai rar...
Publicat de
Mihai Grecea
la
01:31
0
comentarii
Etichete: scoala de pilotaj
miercuri, 27 februarie 2008
Tot o zi "sub presiune"
Si astazi am discutat despre presiuni si nu numai. Am aflat cum functioneaza vitezometrul avionului, am continuat discutia despre profilurile de aripa, despre unghiurile de incidenta si rezistenta la inaintare si despre un subiect foarte interesant: turbulentele de tip siaj la aeronave. Foarte interesant subiect, mai ales ca avioanele usoare si ultrausoare sunt foarte afectate de turbulentele generate de aeronavele foarte mari. Evident ca am ajuns si la rolul winglets-urilor - micile aripioare verticale de la capetele aripilor avioanelor mari - pentru reducerea acestor turbulente turbionare care apar la capetele aripilor.
Una peste alta, am ajuns cu discutiile si la "efectul de sol" - acea "perna" de aer resimtita de catre avion in apropierea solului, "perna" care determina o scadere a fortei deportante de pe stabilizator si, implicit, schimbarea atitudinii aeronavei - tinde sa pice in bot usor.
Discutia de final de astazi de la curs a fost despre forma aripilor. Am invatat ca cea mai eficienta forma este cea eliptica (cum era cea de la avioanele de vanatoare Spitfire din Al doilea razboi mondial). Numai ca acea forma este foarte cotisitor de obtinut in practica. cea mai simpla este cea dreptunghiulara. Insa aceea este foarte ineficienta din perspectiva aerodinamica. Asa ca s-a ajuns la compromisul aripii trapezoidale.
Cessna 172 Skyhawk - avionul de la noi de la scoala - are o aripa partial trapezoidala, partial dreptunghiulara.
Cursul incepe sa devina foarte interesant si din ce in ce mai aplicat tehnic. Asta e foarte bine. E un mare avantaj sa fi avut o educatie stiintifica generala. Desi am absolvit Facultatea de Filologie, am terminat, totusi un liceu de matematica-fizica. Slava Domnului ca n-am uitat ce-am invatat pana intr-a douasprezecea :)
Publicat de
Mihai Grecea
la
00:12
0
comentarii
Etichete: avioane, pilotaj, scoala de pilotaj
marți, 26 februarie 2008
Cine nu stie iata ce pateste
Postam acum ceva vreme un filmulet cu o formatie de avioane care facea razmut cu rotile pe apa unui lac. Iata ce se intampla, insa, daca nu stii cum sa faci asta.
Este un Cessna hidoravion caruia pilotul i-a uitat rotile coborate la amerizare.
Publicat de
Mihai Grecea
la
01:56
0
comentarii
Etichete: amuzante, avioane, Filme aviatie, incidente aviatice, pilotaj
luni, 25 februarie 2008
Un nou instructor, o noua materie
Astazi la curs am intrat pe teritoriul aerodinamicii, cu un nou lector - foarte captivant, foarte experimentat, pedagog talentat! Am discutat despre atmosfera si straturile ei, despre presiunea statica si dinamica a aerului, despre conul Bernoulli si principiul domniei sale, despre Atmosfera Standard Internationala (construct stiintific folosit ca referinta pentru calibrarea motoarelor, altimetrelor si a altor aparate aeronautice - o medie intre conditiile de iarna si vara si intre Poli si Ecuator), despre fortele principale care actioneaza in aerodinamica, despre cum apare forta de portanta, despre balansul intre portanta si forta de rezistenta aerodinamica si, evident, despre cum s-a ajuns la profilul de aripa. Am vorbit si despre unghiul de asezare si despre unghiul de incidenta. Apoi am discutat si despre profilele de aripa simetrice si asimetrice. Si, desigur, nu am lasat nediscutata nici problematica stratului limita, extrem de important in aeronautica (fenomene de turbulenta nedorita la suprafata aripii). Lucrurile au inceput sa devina mai aplicate si mai interesante. In curand va veni la scoala un avion pe care vom face exemplificari ale tuturor temelor pe care le discutam la cursul teoretic.
In acelasi timp, imi dau seama ca trebuie sa imi aloc mai mult timp pentru studiul acasa. Cam doua ore pe zi. Asta in afara de cele trei petrecute la clasa... Altfel va fi foarte greu. De unde sa procur orele astea in fiecare zi?
Publicat de
Mihai Grecea
la
21:26
0
comentarii
Etichete: pilotaj, scoala de pilotaj
duminică, 24 februarie 2008
Povestea online a calatoriei lui Mathias Rust la Moscova
Am gasit un site interesant despre celebra calatorie a lui Mathias Rust la Moscova in 28 mai 1987 si celebra sa aterizare in apropiere de Piata Rosie. Pilotul german de numai 19 ani la acea data a folosit un Cessna 172 inchiriat, inmatriculat cu D-ECJB. E acelasi model de avion cu care voi face si eu orele de instruire practica in scoala.
Gestul de fronda al tanarului german a dus la grabirea incetarii razboiului rece. Gorbaciov a putut, in urma intrarii nestingherite a unui avion strain neautorizat pe teritoriul URSS, sa-i destituie din functie pentru neglijenta pe mai marii armatei sovietice care se opusesera semnarii, la Reykjavík, de catre Reagan si Gorbaciov, a unui tratat referitor la dezarmarea nucleara. Din pacate, dupa ce a facut inchisoare in URSS, o data revenit in Germania, Rust face o tentativa de crima - a injunghiat o tanara care i-a refuzat avansurile. Aura sa de erou care a influentat masiv cultura populara a anilor 80 s-a spulberat.
Avionul cu care a zburat Mathias se afla astazi in posesia unui bogat om de afaceri japonez care il pastreaza intr-un hangar pentru vremea in care aparatul va capata o valoare foarte mare.
Mai multe despre povesta sa gasiti si aici.
Publicat de
Mihai Grecea
la
01:41
0
comentarii
Etichete: avioane, calatorii cu avionul, Filme aviatie, Fotografie, incidente aviatice, Mathias Rust, pilotaj, piloti