marți, 10 martie 2009

A fost si mitingul de 8 martie la Clinceni

O zi cu vant destul de puternic, in rafale de pana la 20 de noduri insa din directia 240, ca si pista in serviciu, asa ca s-a zburat. Greu, dar s-a zburat. Amuzante au fost avioanele ultrausoare Ikarus cand faceau treceri la verticala aerodromului. In lungul pistei 24 se miscau incredibil de incet. Erau ca niste zmee cu roti :) Iar cand treceau in lungul pistei 06 erau niste mici bombe cu aripi impinse de vantul foarte puternic.

Evolutiile lotului national de parasutism au fost si ele afectate de vant. Ne intrebam cu totii daca nu cumva urmau sa aterizeze pe la Bragadiru, purtati de curentii puternici. N-a fost asa. Au fost lansati din AN 2-ul cu domnul Ghitiu la mansa (un maestru absolut pe AN 2, dupa cum spun legendele) si din noua achizitie a Aeroclubului Romaniei - Gippsland Aeronautics AIRVAN - GA8 - TC 320 - la mansa caruia a fost domnul Dobre Tone senior. Coborarile in viteza mare ale parasutistilor si aterizarile cu precizie milimetrica au facut deliciul publicului.

Un moment cu totul special a fost evolutia celor doua elicoptere "Dauphin" AS 365 N (YR-SBS) si AS 365 N1 (YR-SCS) de la Special Air Services. O demonstratie de forta a performantor de exceptie care le-au facut celebre si a maiestria pilotilor Valer Novac, Romeo Constantinescu (care au zburat cu YR-SCS) si Sorin Pintea (pe YR-SBS). Pacat ca nu am putut sa vedem un solo demnstrativ al lui Valer Novac... Poate cu alta ocazie.

Ca sa ramanem la capitolul aeronavelor private participante la miting, doua dintre avioanele pe care am zburat si eu la scoala - Cessna 172N (YR-ANC) si Cessna 152 (YR-ANE) de la Alfa Air - au facut o demonstratie de zbor in celula. Vantul le batzaia destul de tare dar instructorul meu, Filip Stelian, la mansa lui Charlie, si cu noul instructor de la Alfa Air (nu-i stiu inca numele), pe Echo, le-au strunit exemplar.

Zborul planorului acrobat IAR 35 ACRO, ridicat de o Wilga in aer pe o vreme crunta pentru zborul acrobatic a fost frumos. Din pacate vantul l-a incomodat serios pe pilot...

Iacarii acrobati au depasit limitele meteo si au zburat in formatie stransa, aproape la limita nebuniei. Am vazut, in premiera dupa cate stiu, un tonou facut in formatie cu avioanele unul deasupra celuilalt. Realitatea TV a avut elicopterul in aer aproape pe toata durata mitingului - Bravo lor!!!!! Au facut cateva filmari foarte frumoase din elicopterul care zbura la punct fix undeva in partea de nord a aerodromului. Poate cele mai frumoase filmari care au fost facute pana acum la Clinceni. In filmuletele de mai jos se poate vedea si figura acrobatica in premiera de care scriam mai sus.


REALITATEA.NET - Un miting aviatic a fost organizat la Clinceni cu ocazia Zilei Internaţionale a Femeii



A executat apoi un zbor elegant, cu IAR 46S, instructorul Sorin Nutu, cel cu care am facut materiile mai tehnice la ground school (Principiile zborului, Performante de zbor si planificarea zborului, Cunoasterea aeronavei).

Ordinea in care s-au succedat toate aceste zboruri nu a fost chiar cea in care relatez aici, insa am incercat sa mentionez cat mai multe dintre momentele mitingului.

Evolutiile baietilor din Hawks of Romania au lasat pe toata lumea cu gura cascata, tinand cont de vantul extrem de puternic. Formatia a zburat uimitor de bine. Evolutiile solo ale lui Mihai Dobre Tone - care a progresat foarte mult de la ultimul miting la care l-am vazut zburand - si ale "seniorului" Catalin Prunariu au entuziasmat. Misu a executat niste treceri in zbor pe spate la joasa altitudine absolut fenomenale. Baiatul asta incepe sa aiba ceva din indrazneala lui Bazu Cantacuzino de pe vremuri :) Memorabila va ramane trecerea lui cu Extra 300L aparent in limita de viteza dar, oricum, extrem extrem de lent ca ground speed, la verticala pistei la inaltime destul de mica. Vantul era atat de puternic incat tinea foarte tare avionul in loc. Bine, si Misu tinea avionul foarte cabrat :) Oricum, frumoasa imaginea unui Extra trecand, cu nasul pe sus, cu viteza unui ULM.

Am profitat de prezenta la miting a elicopterului Dauphin YR-SCS de la SAS si am zburat, ca pasager, un tur de pista cu Valer Novac si Romeo Constantinescu la comenzi. Mai zburasem cu celalalt Dauphin al Special Air Services, AS 365 N (YR-SBS) insa YR-SCS este mai puternic. Este modelul N1 si are motoarele mai fortoase. Si fenestronul de la elicea anticuplu este mai mare, cu mai putine pale, dar mai mari. Oricum, un aparat extraordinar. Am facut un tur de pista asa cum nu eram obisnuit la Clinceni. La inaltime mult mai mica decat de cele 600 de picioare regulamentare la avion. Am survolat lacul de pe Arges destul de jos, virajele inclinate ne-au furnizat G-uri cum nu prea intalnesc la Cessna 172 :) Zborul cu elicopterul este, totusi, ceva cu totul si cu totul special :) Multumiri pilotilor si, nu in ultimul rand, domnului Ion Draganescu de la SAS.

Marea mea problema la mitingul acesta este ca mi s-a stricat camera foto. Credinciosul meu cal de povara SONY F828 si-a dat obstescul sfarsit, dupa aproape 5 ani de munca, exact in seara de dinaintea mitingului... Fie-i tarana usoara :) Voi trece pe un Nikon D90 sau D80, daca e sa ma iau dupa multi prieteni fotografi care nu concep ca un aparat de fotografiat serios DSLR poate, la o adica, sa si filmeze.

Asa ca invitatia mea e sa vedeti fotografii de la miting pe Romanian Spotters aici, sau aici, pe blog-ul lui Cristian.

Am lasat intentionat la final si unul dintre momentele cele mai emotionante pe care le-am petrecut la miting. Instructorul meu care mi-a pus mansa in mana, cum se zice, domnul Nicolae Virca, despre al carui teribil accident de masina din toamna am mai scris pe blog, a venit la aerodrom! A venit de la Sibiu pentru un control medical si, evident, nu a putut sa nu ajunga la Clinceni.
O intalnire care ne-a facut pe toti cei cu care sa intalnit la cabanuta-birou a scolii de zbor Alfa Air sa credem ca, in curand, vom zbura din nou impreuna cu domnia sa. Inca "nu are baza" in piciorul stang care a suferit cateva operatii, insa regimul de recuperare cu masaj si gimnastica il ajuta sa faca progrese. M-am bucurat mult sa-l revad la aerodrom si sa mai stam de vorba. Si mi-a spus o chestie pe care am luat-o ca pe un compliment trist dar extraordinar de frumos, totodata: ca daca as vrea sa mai zboare cu mine, cum ii spuneam ca de-abia astept, ar putea s-o faca oricand, chiar daca nu poate, deocamdata, manevra palonierul si franele avionului. Si asta pentru ca are incredere in mine ca elev. Evident ca ar fi o utopie sa zburam asa, dar e o declaratie care ma obliga sa tratez cu maxima responsabilitate zborul si de-acum inainte. Multumesc, domnule Virca.

luni, 9 martie 2009

PRIMA FEMEIE PILOT PE MiG-21 LanceR IESE LA ZBOR

Astazi a fost dat publicitatii urmatorul comunicat de presa de la MAN:

"Ministerul Apararii Nationale
Directia Informare si Relatii Publice


Comunicatul nr. 62 din 09.03.2009

PRIMA FEMEIE PILOT PE MiG-21 LanceR IESE LA ZBOR

Grupa de piloti aflati în perioada de pregatire pentru zborul pe avionul MiG-21 LanceR, la Baza 95 Aeriena Bacau “Erou Cpt. av. ALEXANDRU SERBANESCU”, vor începe în aceasta saptamâna activitatea practica de zbor.

Printre acestia se afla si tânara sublocotenent Simona Maierean, prima femeie pilot din cadrul Fortelor Aeriene Române care va zbura pe acest tip de aeronava.

Sublocotenentul Simona Maierean a absolvit Academia Fortelor Aeriene în anul 2007 dupa care a fost repartizata la Baza 86 Aeriana Fetesti."

O stire foarte frumoasa, tintita la fix de PR-ul ministerului. Felicitari sincere Simonei Maierean.

Mi-as dori, insa, ca peste doi ani sa nu ajunga , dupa o munca intensa pentru a se antrena si a trece pe Mig 21 - LanceR sa zboare iar doar cateva ore pe an pe IAR 99 Soim in lipsa de Mig-uri. Avioanele LanceR isi vor termina resursa in timp extrem de scurt (in 2010) iar iresponsabilii de la Ministerul Apararii nu au decis nici pana acum (daca vor mai decide vreodata) care este optiunea romaneasca pentru avionul multirol. Tinand cont cat de mult dureaza sa implementezi sistemele de maintenance si de exploatare a avioanelor multirol, se ajunge foarte simplu la concluzia ca aviatia noastra militara va fi sublima dar va lipsi aproape cu desavarsire peste nici doi ani... Este revoltator!... Pacat de munca oamenilor extraordinari din aviatia militara, de la piloti la tehnici. Fara un avion multirol vor ajunge bulgarii si ungurii sa faca politia aeriana in Romania... Iar Romania e in NATO si are niste angajamente facute la intrarea in alianta. Iar serviciul de politie aeriana are implicatii majore si in aviatia civila...

joi, 5 martie 2009

8 martie 2009 - miting aviatic la Aeroclubul Romaniei, pe Aerodromul Clinceni

Pe data de 8 martie, la ora 11.00, va avea loc traditionalul de acum miting aerian dedicat doamnelor si domnisoarelor.

Programul anuntat de catre Aeroclub va cuprinde:

- un show de zile mari al formatiei de acrobatie aeriana "Hawks of Romania" a Aeroclubului Romaniei;

- o evolutie care ne va tine cu sufletul la gura a formatiei private de acrobatie aeriana "Iacarii Acrobati";

- spectacol total cu Lotul National de Parasutism;

- gratie si maiestrie cu Lotul National de Acrobatie cu Planorul;

- aeronave de scoala si antrenament din dotarea Aeroclubului Romaniei;

- balonul cu aer cald recent achizitionat de catre Aeroclubul Romaniei.


Aviatia privata va fi si ea reprezentata de trei dintre cele mai importante companii din domeniu:

- Alfa Air Services - 2 x Cessna 172 (YR-ANB si YR-ANC) + 1 x Cessna 152 (YR-ANE);

- Special Air Services - probabil cu un elicopter AS 365 N "Dauphin" (YR-SBS sau YR-SCS, vom vedea care) si, sa speram, cu un avion Cessna 172N recent achizitionat (YR-SES);

- Flylevel - cu aeronave ultrausoare;

- alte aeronave ultrausoare private.


Ca in fiecare an, doamnele si domnisoarele se pot inscrie la o tombola, premiul fiind un zbor gratuit cu o aeronava de scoala.

De plouat, se pare ca nu va ploua. Ultima prognoza disponibila e fabvorabila. Iata si harta meteo, pentru cunoscatori :)




Ca stimulent pentru a veni la miting, iata aici relatarea mea de la editia de anul trecut.


WEATHER UPDATE:
In harta meteo cu vremea prognozata pentru 48 de ore lucrurile incep sa arate mai rau ca in harta de ieri. Insa nu sunt grave. Inca mai cred ca vom avea, totusi, vreme rezonabila la miting.

Iata harta:




WEATHER UPDATE 2:

Se pare ca vremea va fi destul de buna duminica. Cel putin conform hartii de mai jos.




Insa nu la fel de datatoare de sperante este si ultima prognoza de aerodrom de la otopeni, TAF-ul de 24 de ore. Avem duminica dimineata plafonul de nori cam jos. ER drept ca prognoza e pana la ora 0600UTC. Adica 0800 ora Bucurestiului. SA speram ca se vor ridica norii aia pana la 11 cand incepe zborul.

Iata prognoza de la Otopeni.

TAF LROP 070500Z 0706/0806 22008KT 9999 SCT035 PROB30
TEMPO 0707/0710 5000 RA BKN015 OVC030
TEMPO 0723/0806 3000 BR OVC010

Tradus ar insemna urmatoarele:

Prognoza de aerodrom emisa pentru Aeroportul Otopeni in ziua de 7 a lunii in curs la ora 0500 UTC, valabila incepand cu ziua de 7 a lunii in curs ora 0600 UTC pana in ziua de 8 a lunii in curs ora 0600 UTC.

Vantul prognozat la suprafata solului va bate predominant din directia 220 °T (grade true) cu viteza medie de 8 noduri.

Vizibilitatea orizontala prognozata va fi de 10 km sau mai mult.

Nu sunt prognozate fenomene meteorologice semnificative.

Nebulozitatea prognozata: 3/8 - 4/8 cu baza norilor la 3500 de picioare probabilitate 30% ca
temporar in ziua de 7 a lunii in curs, intre orele 0700UTC si 1000UTC vizibilitatea orizontala prognozata sa fie de 5000m. Fenomene meteorologice semnificative prognozate: ploaie moderata. Nebulozitate prognozata: 5/8 - 7/8 cu baza norilor la 1500 de picioare si 8/8 cu plafonul norilor la 3000 de picioare.
Temporar incepand din ziua de 7 a lunii in curs, ora 2300UTC si pana in ziua de 8 a lunii in curs la ora 0600UTC, vizibilitatea orizontala prognozata va fi de 3000m. Fenomene meteorologice semnificative prognozate: aer cetos. Nebulozitate prognozata: 8/8 cu plafonul norilor la 1000 de picioare.

WEATHER UPDATE 3:

Ultima prognoza meteo de la OTOPENI pentru 24 de ore:

TAF LROP 071700Z 0718/0818 24007KT CAVOK
TEMPO 0718/0721 SHRA FEW050CB
TEMPO 0723/0804 3000 BR BKN010
BECMG 0809/0811 BKN020 BKN035 PROB30
TEMPO 0811/0816 RA

Tradus ar insemna urmatoarele:

Prognoza de aerodrom emisa pentru Aeroportul Otopeni in ziua de 7 a lunii in curs la ora 1700 UTC, valabila incepand cu ziua de 7 a lunii in curs ora 1800 UTC pana in ziua de 8 a lunii in curs ora 1800 UTC.

Vantul prognozat la suprafata solului va bate predominant din directia 240 °T (grade true) cu viteza medie de 7 noduri.


Vizibilitatea orizontala prognozata va fi de 10 km sau mai mult.

Nu sunt prognozate fenomene meteorologice semnificative.

Nebulozitatea prognozata: nici un nor sub 1500m sau sub cea mai inalta altitudine minima de sector daca aceasta depaseste 1500 m si nu este prognozat nici un nor cumulonimbus.

Temporar in ziua de 7 a lunii in curs, intre orele 1800UTC si 2100UTC fenomenele meteorologice semnificative prognozate: ploaie moderata in averse. Nebulozitate prognozata: 1/8 - 2/8 cu baza norilor cumulonimbus la 5000 de picioare.

Temporar incepand din ziua de 7 a lunii in curs, ora 2300UTC si pana in ziua de 8 a lunii in curs la ora 0400UTC, vizibilitatea orizontala prognozata va fi de 3000m. Fenomene meteorologice semnificative prognozate: aer cetos. Nebulozitate prognozata: 5/8 - 7/8 cu baza norilor la 1000 de picioare.

In devenire intre orele 0900UTC si 1100UTC ale zilei de 8 a lunii in curs nebulozitatea prognozata va fi de 5/8 - 7/8 cu baza norilor la 2000 de picioare si 5/8 - 7/8 cu baza norilor la 3500 de picioare.

Probabilitate 30% ca temporar intre orele 1100UTC si 1600UTC ale zilei de 8 a lunii in curs fenomenul meteorologic semnificativ prognozat sa fie ploaia moderata.


Deci dimineata sunt sanse bune ca mitingul sa aiba, totusi, loc. Baza norilor la 2000 de picioare e, totusi, ok pentru miting. Vizibilitatea orizontala e cat de cat ok, desi nu e senzationala. Asa ca zborul e posibil. Pentru parasutisti cred ca va fi o problema...

Cu toate acestea, pe la orele 13, ora Bucurestiului, vremea are sanse bune sa se strice.

Ne vedem, totusi, la Clinceni.

Din nou la zbor. Pe simulator :) La Regional Air Services

In urma cu cateva zile am avut parte de o experienta aviatica inedita, insotit fiind de doi amici la fel de pasionati de aviatie ca si mine, Dan Goldenblum, editorul site-ului www.yankeeromeo.ro si Bradut Florescu (ex-publicitar renumit, actualmente bine transformat in fotograf, publicist si marketer de televiziune), editorul excelentului site www.amazingrace.ro.

La invitatia domnului Dorin Ivascu, Presedintele Regional Air Services, am descins, inarmati cu aparatele de fotografiat, la sediul din Bucuresti al companiei, in imediata vecinatate a Aeroportului Baneasa, pe acelasi etaj cu faimosul Pilotshop.

L-am gasit acolo pe domnul Ivascu, amabil ca intotdeauna, care ne-a prezentat simulatorul Diamond DA 40/42. E un simulator profesional facut pe o platforma FNPT II, cu glass cockpit - Garmin G1000.








Era prima data cand luam contact cu un simulator adevarat. Cu mult mai destept decat Flight Simulator-ul de la Microsoft pe care am deja vreo 400 de ore. Simulator pe care ma mai distrez din cand in cand manevrand voluminoasele accesorii de la Saiteck (Yoke, Throttle, Rudder). O fac insa din ce in ce mai rar, la recomandarea instructorilor de zbor pentru ca "iti strica mana".







Domnul Ivascu a pornit in cele din urma masinaria pseudo-zburatoare.



Din camera de comanda, aflata in spatele posturilor de pilotaj, am asteptat sa se incarce softul urias in calculatoare. Spre surprinderea mea, a durat destul de mult.




Apoi am ales sa zburam de la aeroportul Iasi. Am vazut ca simulatorul are posibilitatea de a reda foarte veridic absolut orice fel de conditii meteo si de a exersa orice procedura de approach sau departure sau absolut orice caz special (engine failure, tren de aterizare blocat, electrical failure, incendiu etc.)

Iata cateva filmulete in acest sens, oficiale, realizate de producatorul simulatorului:








Pe rand, toti trei am intrat in cockpit si am zburat.



Cu check-list-ul in mana am pornit avionul, am decolat si am facut cateva ture de pista si o zona de aerodrom.






Avionul simulat era Diamond DA 42, un bimotor extraordinar.



Iar simulatorul, in afara de absenta fortelor G inerente zborului real, se comporta extraordinar. Chiar iti da senzatia ca zbori.

Masinaria este compusa dintr-un sistem puternic de calcul, un post de comanda al acestuia, situat in spatele cockpit-ului, cockpit-ul propriuzis, cu doua posturi de pilotaj, copiat 100% dupa cel real al avionului, cupola care te acopera in cabina si un ecran panoramic-semicircular pe care se proiecteaza imaginea cu decorul prin care "zbori".


















Proiectia se face cu trei video-proiectoare plasate undeva sus deasupra cabinei.



Proiectoarele sunt plasate in asa fel incat cele trei imagini se suprapun pe o zona foarte ingusta si sunt sincronizate in asa fel incat sa percepi peisajul fara distorsiuni geometrice. Oricum, banuiesc ca proiectia este gandita anamorfotic astfel incat sa nu apara deformari la redarea imaginii pe o suprafata curba.

Am reusit sa ma descurc destul de usor cu zborul doar dupa o privire aruncata prin checklist-uri de unde am retinut rapid vitezele si restul parametrilor esentiali ca sa pot controla avionul. Mi-a fost putin greu la inceput sa ma obisnuiesc cu mansa stick in loc de yoke, ca la Cessna 172, iar Bradut m-a ajutat cu manevrarea trenului de aterizare si a flapsului. Am reusit sa nu ne prabusim ci sa aterizam chiar bine in conditiile unui vant lateral de 20 de noduri, fix din 90 de grade fata de directia pistei, vant pe care, cu generozitate, domnul Ivascu ni l-a simulat pe nepregatite :)

Am mai incercat apoi sa fac si o angajare cu avionul. Mi-a iesit. Am incercat sa-l bag in vrie dar nu vroia sa stea mai mult de o jumatate de tura. Foarte stabil "aparat" :)



Am mai fi stat macar vreo doua saptamani in continuu pe acolo dar a trebuit sa-l lasam si pe domnul Ivascu sa plece ca mai avea si alta treaba :)

Simulatorul care a costat circa 260000 EUR va fi folosit la scoala de pilotaj Regional Air, recent acreditata ca Flight Training Organization (FTO) de catre Autoritatea Aeronautica Civila din Romania. Din acest moment, RAS Tuzla poate organiza cursuri si pentru obtinerea licentelor de pilot profesionist: CPL (Commercial Pilot Licence) si ATPL (Airline Transport Pilot Licence).

Scoala de la Tuzla ofera, astfel scolarizare pentru licentele PPL (Private Pilot Licence), CPL (Commercial Pilot Licence), ATPL Theory (Airliner Transport Pilot Licence) si pentru ratingurile aferente zborului comercial: Night Rating, IR (Instrumental Rating), ME (Multi-Engine), MCC (Multi Crew). Fiind un FTO, la RAS Tuzla se poate obtine si rating-ul de instructor de zbor (FI Rating) pentru toate nivelurile de instructie.

In curand, pe site-ul scolii (se pare ca e in curs de realizare) vor aparea toate informatiile si costurile legate de obtinerea licentelor si rating-urilor.

Photo credits: O parte dintre fotografiile din acest post au fost realizate de catre Dan Goldenblum, alta parte sunt de pe site-ul producatorului simulatorului. Restul sunt ale mele.

Concluzii preliminare ale anchetei cu privire la accidentul Turkish Airlines de la Schiphol din 25 februarie 2009

Comisia de ancheta a dat astazi un prim comunicat de presa. Iata cel mai important fragment. Din pacate nu am vreme sa fac o traducere.

"Today <4>, the Dutch Safety Board has issued a warning for airline manufacturer Boeing and presents its initial findings regarding the terrible accident involving the Boeing 737/800, Turkish Airlines flight.

This accident claimed the lives on nine people (5 passengers and 4 crew) and 80 passengers were injured. Twenty eight of those injured are still hospitalised.
The Boeing was en route from Istanbul to Schiphol (on Wednesday 25 February 2009) and was dueto land at Schiphol at 10.40.

The Boeing had had a regular flight and no problems had been experienced until just before the
approach.
There were three people in the cockpit, the captain was located on the front, left hand side. On theright hand side there was the first officer, for whom this was a training flight. (The first officer had all appropriate qualifications). There was also an extra first officer in the centre of the cockpit.

The crew made contact with air traffic control (Amsterdam Radar) at 10.04 and was transferred to the tower at Schiphol - for the landing – at 10.14. The tower then gave the Boeing permission to land on the Polderbaan 18R.

The Polderbaan was approached according to fixed procedures, without any delay, and the Boeing was then given permission to decrease its altitude to 2000 feet (about 700 meters) and begin its descent to the Polderbaan.

This descent takes place with the help of the automatic pilot, as is normal with Turkish Airlines
(this method can be utilised by everybody, as can a manual landing).
The voice recorder and the black box, both of which are in the hands of the Safety Board, show
that an irregularity occurred during the descent, at 1950 feet.

At a height of 1950 feet the left radio altimeter suddenly indicated a change in altitude – from 1950 feet to - 8 feet - and passed this onto the automatic pilot. This change had a particular impact upon the automatic throttle system which provides more or less engine power.
The radio altimeter normally measures the altitude of the plane above the ground very accurately and can start registering this from 2500 feet. As already mentioned, this radio altimeter is very significant for providing the appropriate power for an automatic landing.
A Boeing is fitted with two radio altimeters, a left one and a right one.

The black box has shown that this deviation only occurred in the left radio altimeter.
The voice recorder has shown that the crew were notified that the left radio altimeter was not
working correctly (via the warning signal “landing gear must go down”).

Provisional data indicates that this signal was not regarded to be a problem.
In practice, the plane responded to this sudden change as though it was at an altitude of just a few meters above the Polderbaan and engine power was reduced.

It seems that the automatic system – with its engines at reduced power – assumed it was in the
final stages of the flight.

As a result, the aircraft lost speed.

Initially the crew did not react to the issues at hand.

As a result of the deceleration, the aircraft's speed was reduced to minimum flying speed (stalling situation) and warning signals (the steering column buzzes at an altitude of 150 metres) were given.

The black box shows that full power was then applied immediately.
However, this was too late to recover the flight, the aircraft was too low and, consequently, the
Boeing crashed 1 kilometre short of the runway.

The black box – which can register 25 hours of flying time and which, in this case, covered 8 flights - showed that this problem had occurred twice previously in a similar situation, before landing.

The aircraft initially hit the ground with its tail and then the undercarriage followed.
The forward speed was about 175 km per hour upon impact.
An aircraft of this weight should normally have a speed of 260 km per hour for landing.
The aircraft came to a rapid halt (after about 150 m) as a result of the arable land being made up
of boggy clay.

The braking caused by the ground meant that the aircraft broke into two pieces; the tail broke off
and the aircraft’s hull ruptured at business class.

The landing gear broke off, in accordance with its design.
This also applied to the two engines.

The full power and the sudden braking resulted in both engines continuing forwards for a further 250 meters.

Most of the fatally wounded victims were located near the rupture, in business class, and the three crew members in the cockpit died as a result of the enormous braking forces, partially caused by the embedded nose-wheel and the forward movement of the aircraft.

The section that remained most intact was situated around the wings.

On board the plane there were 127 passengers and 7 crew, of whom 28 are still hospitalised.
The Board’s investigation will now focus fully on the workings of the radio altimeters and the
connection to the automatic throttle (automatic steering system).

Weather conditions, particularly visibility through the low cloud base and the mist, probably meant that the Polderbaan was not yet visible at the height at which the descent was commenced.

The Safety Board board will be assisted in its investigation and its attempts to ensure lessons are
learnt by the following organisations:

• the National Transportation Safety Board
• Bureau d’Enquetes et d’Analyse (BEA)
• Aviation Accident Investigation Branche (AAIB)
• Directorate General of Civil Aviation (Turkse Rijksluchtvaartdienst, DGCA)
• Boeing
• Turkish Airlines
• The engine manufacturer, CFM
• Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) [Traffic and Waterways Inspectorate]
• Federal Aviation Agency (FAA, American Civil Aviation Authority)
• Vereniging van Nederlandse verkeersvliegers [Association of Dutch Commercial Pilots]
• Nederlandse vereniging voor cabinepersoneel [Dutch Association for Cabin Personnel]

Internationally, both the ICAO and the EU stipulate that involved parties may take part in the
Board’s investigation (party system).

The investigation itself, however, is supervised by and remains the Board’s responsibility.
The Board has also received a great deal of data from the Public Prosecutor for its investigation.
Furthermore, there have been content-based contributions from a great many police organisations."

miercuri, 4 martie 2009

marți, 3 martie 2009

Regional Air Services readuce performanta si spectacolul pe litoralul romanesc

COMUNICAT DE PRESA

"Cele doua evenimente aviatice de nivel international de pe litoralul romanesc: Tuzla AEROMANIA 2009 si FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula au intrat, oficial, in calendarul competitional al acestei veri.

Compania Regional Air Services, care activeaza pe aerodromul din statiunea Tuzla - de langa Constanta, organizeaza si in aceasta vara doua demonstratii aviatice care promit sa se ridice la nivelul evenimentelor de spectacol de aviatie si acrobatie oferite in strainatate.

Datele pentru aceste manifestari au fost deja stabilite de catre organizator: 22-23 august pentru Tuzla AEROMANIA 2009 si 10-12 iulie pentru FAI Mamaia World Elite Aerobatic Formula 2009.

Aflat la a 4-a editie, Tuzla AEROMANIA 2009 preia capitalul de imagine al evenimentului FLY IN, fiind un rebranding al acestuia. Tuzla AEROMANIA este un spectacol de acrobatie aviatica bazat pe o participare internationala, organizat deasupra uneia dintre plajele litoralului romanesc.

Mamaia World Elite Aerobatic Formula este primul eveniment de acrobatie organizat vreodata in Romania sub egida Federatiei Aeronautice Internationale. Beneficiind de girul FAI si al multiplului campion la acrobatie aviatica, lituanianul Jurgis Kairys, FAI Mamaia WEAF 2009 isi propune sa devina cel mai important eveniment sportiv de aviatie din tara noastra.

La competitia din Constanta sunt asteptati piloti ca: spaniolul Ramon Alonso - campion mondial in 2007 si castigatorul locului intai la Al Ain Aerobatic Formula, francezul Eric Vazeille - campion mondial in 2000, rusoaica Svetlana Kapanina - de cinci ori campioana mondiala la acrobatie aviatica, Michael Racy - campionul national al SUA, A. Cassel - campionul national al Marii Britanii, Zoltan Veres - multiplul camion modial de acrobatie care a mai fost aplaudat de publicul romanesc la evenimentele organizate de Regional Air Services in anii precedenti si un pilot desemnat de compania constanteana pentru a reprezenta Romania.

La ambele evenimente, AEROMANIA si Mamaia World Elite Aerobatic Formula, vor participa piloti care fac parte din elita aviatiei romanesti si internationale. Competitia va alterna cu demonastratia, astfel incat programul celor doua evenimente sa fie cat mai atragator atat pentru publicul avizat, cat si pentru amatorii de sporturi extreme si divertisment.

Ca si in anii trecuti, organizatorul se va bucura de sustinere din partea Primariei si Consiliului Judetean Constanta si din partea Primariei Mangalia, dar si de suportul unor parteneri media puternici din tara si din strainatate.

Cele doua evenimente vizeaza atragerea unui public numeros pe plajele romanesti prin oferirea unei alternative spectaculoase de distractie la mare, dar si cresterea interesului pentru performantele aviatice, orientarea atentiei organizatiilor de profil din strainatate catre aviatia romaneasca si stimularea pietei aviatiei mici din Romania.

Organizatoarea evenimentului, Regional Air Services, este o companie full service, lider de piata in aviatia particulara (sampling, aero-taxi, scoala de pilotaj, brevetare, monitorizare, agricultura, naveta pe platformele petroliere), detinatoare a primului aerodrom privat din Romania."

Blog Widget by LinkWithin