joi, 29 noiembrie 2007

Repetitiile pentru parada de 1 decembrie

Acum doua dimineti m-am trezit mai tarziu. Am avut cateva nopti in care am dormit putin si aveam restanta la somn. Dar ce a fost frumos e ca ma visam la Bacau. Ceva foarte confuz. Si se auzeau bubuiturile de motoare Tumanski ale Mig-urilor 21. Bacaul era in vis. Motoarele erau reale.


Foto: Catalin Ovreiu

Zburau Lancer-ele peste Bucuresti, la verticala Kiselef-ului. Trei formatii de cate trei avioane. Undeva la 1000 de picioare altitudine. Mi s-a parut frumos ca mi-au intrat cumva in vis... Si mi-am amintit de o alta intamplare... onirico-aviatica. In urma cu trei-patru ani, BMW au plimbat prin Europa - si, desigur, si prin Bucuresti - un dirijabil branduit care anunta lansarea modelului Seria 1. Stiam ca va trece dirijabilul si prin Bucuresti si il asteptam cu nerabdare. Ei bine, in iunie 2004, exact in dimineata zilei in care implineam 30 de ani, am fost trezit de un zumzet placut. Am deschis ochii si in cadrul ferestrei se apropia, plutind, zepelinul. A fost cel mai frumos cadou pe care l-am primit atunci.


Stateam apoi si ma gandeam la cat de complexa trebuie sa fie dirijarea unei parade militare de genul asta in care este implicata aviatia. Astazi Bucurestiul a fost survolat din nou. De asta data de trei formatii de cate trei Mig 21 Lancer, trei formatii de cate trei IAR 99 Soim si trei formatii de cate trei elicoptere IAR 330 PUMA SOCAT. Ca sa faci coordonarea intre miscarea plutoanelor de trupe terestre si motorizate in defilare pe bulevard cu miscarea supersonicelor prin aer, a avioanelor scoala IAR 99 si a elicopterelor este un efort de concentrare si comunicare considerabil. Imi imaginez ca aparatele respective sunt ridicate deja in aer cu multa vreme inainte de inceperea paradei si sunt desemnate sa evolueze in zone in preajma Bucurestiului. Controlorii de trafic civili si militari cu siguranta ca sunt cu nervii intinsi in acele momente... Si, la un semnal primit de la "regizorul paradei", controlorul de zbor trebuie sa aiba Mig-urile strategic plasate in zonele de zbor astfel incat sa le poata grupa si trimite in timp util sa se alinieze la verticala bulevardului si sa treaca peste arcul de triumf la momentul oportun. Si apoi, la o fractiune de timp foarte scurta, sa vina formatiile de IAR 99 urmate imediat de elicoptere. Si totul intr-un spatiu aerian imediat adiacent aeroporturilor Baneasa si Otopeni si aerodromului Clinceni. O treaba dificil de facut, imi imaginez.

Niciun comentariu:

Blog Widget by LinkWithin