vineri, 23 noiembrie 2007

The Beginning of a Lifetime Passion

M-am nascut in Bacau si printre primele sunete de care-mi aduc aminte se afla si sunetele de motor de avion. De Mig 21 si de AN 24. Am locuit cu parintii mei in cartierul de langa aeroport si toata copilaria am stat cu ochii pe cer dupa avioane.

Tatal meu, inginer mecanic, mi-a explicat primele lucruri despre avioane. Facuse armata la sfarsitul anilor '60 pe Otopeni, la aviatie. De la el am auzit primele povesti despre AN 24, Li 2, IL 14 si IL 18, Mig 15 si Mig 21. De la el am aflat ca avionul nu are volan ci mansa, ca nu are acceleratie cu maneta de gaze. Si ca are paloniere... In clasa a doua am zburat pentru prima data. Cu un AN 24 al Taromului. De la Bacau la Kogalniceanu. O experienta care, evident, m-a marcat.

Apoi, pe la 10-12 ani am avut un prieten foarte bun care era fiu de pilot. Bogdan Mardare. Tatal sau, Constantin Mardare, un aviator de exceptie, era pilot de incercare la Intreprinderea de Avioane din Bacau (actualul Aerostar). Zbura Yak-urile 52 cand ieseau din fabrica. Cu Bogdan am calarit avioanele acelea de cate ori aveam ocazia sa ne poata primi pe aeroport tatal sau. Si microbul aviatiei a fost inoculat definitiv.


In biblioteca domnului Constantin Mardare am gasit, impreuna cu Bogdan, o multime de carti de aviatie, in romana si in engleza. Manuale de pilotaj, cataloage cu avioane, albume... E lesne de ghicit ca in cateva luni stiam, impreuna cu Bogdan, "totul" despre avioane. Desenam toate modelele de avioane, cunosteam toate figurile acrobatice, stiam toate procedurile. Dupa ore, la scoala, stateam si discutam in nestire despre cum se face un tonou perfect, despre F15, despre F14, despre Mig 29 si Su 27... Frumosii si inocentii, pentru noi, ani 80. Cu lecturile din Jules Verne, cu biografia lui Mermoz scrisa de Joseph Kessel, cu planoarele Libelula montate si stricate pe banda rulanta...

Timpul a trecut si visele de a deveni piloti s-au spulberat in tavalugul examenelor de admitere la liceu. Mate, fizica, mate, fizica, mate, fizica. Uite asa am ajus sa dau admiterea la facultate la Filologie. Dupa care au urmat metri intregi de carti citite, cursuri sofisticate de sintaxa generativa, cenacluri, reviste... Si m-am trezit prin 1996, la 22 de ani, ca eram prea "batran" ca sa-mi mai indeplinesc visul de a ajunge pilot. La Aeroclubul Romaniei nu mai puteam face cursurile gratis. Si am abandonat pentru o vreme ideea... Pana de curand, cand aviatia privata in Romania a inceput sa ia amploare si sperantele mele s-au reactivat.

Fiind pe ultima suta de metri cu pregatirea pentru inceperea scolii, in luna ianuarie 2008, se pare, m-am decis sa incep un blog in care sa povestesc, cu maxima sinceritate, parcursul meu de la stadiul de aspirant la cel de licentiat PPL (Private Pilot License). Sper ca in felul acesta sa deschid apetitul si sa provoc curajul cat mai multora pentru a se apuca de zbor. Romania, desi a fost deschizatoare de drumuri in aviatie - si asta nu e discurs protocronist-ceausist - sta destul de prost in acest moment in privinta numarului de avioane private si de piloti licentiati. Poate in cativa ani vom ajunge macar Ungaria...

Si pentru ca drumul scolii va fi lung, blogul va fi presarat cu o multime de alte lucruri legate de aviatie. De la stiri si imagini interesante pana la fotografii si filmulete de aviatie facute de mine.

Va invit sa fiti alaturi de mine in aceasta... aventura. Ma voi stradui sa va povestesc totul cat mai bine.

14 comentarii:

Luminita spunea...

salut,

Poti sa imi dai te rog o adresa de mail ? promit ca nu fac spam !! :D vreau sa te intreb mai multe detalii despre pregatirea pentru PPL.

multumesc,
Luminita

Mihai Grecea spunea...

Lasa aici tu o adresa si iti scriu eu. Nu vreau sa apara adresa mea intr-o pagina cu html ca sa nu poata fi "culeasa" de spammeri. Te rog sa ma intelegi. In principiu am putea sa discutam si aici, la comments, ca sa ramana scrisa informatia si pentru altii care vor sa afle despre PPL. Oricum, trimite-mi mail.

Luminita spunea...

Am scris aici, tocmai in ideea ca e primul post, si m-am gandit ca nu prea se mai uita cineva ...

Ok, intrebari :
- cat costa (40 de ore de zbor x 100E, te mai costa si altceva ?)
- cat dureaza ? 6 luni / 1 an ?
- cate cursuri sunt ? am vazut ca ai adaugat cateva posturi legate de cursuri, dar nu am reusit sa pun cap la cap informatia ...
- cum sunt cursurile - prezenta obligatorie / sunt dimineata de la 8 ?
- cum te descurci cu serviciul si cu prezenta la cursuri ?
- orele de zbor se fac si in weekend ?
- daca imi mai vine vreo idee, iti scriu

merci,
Luminita

Mihai Grecea spunea...

Scoala costa 8000 Euro. Suma asta include orele de teorie si cele 45 de ore obligatorii pentru absolvirea scolii. La suma asta nu se plateste TVA. Atentie. Daca instructorul considera ca in cele 45 de ore nu ti-ai insusit cunostintele, atunci poti fi nevoita sa faci mai multe. Insa iti dai seama din timp, de obicei, daca esti atat de pe langa incat ai sanse sa ai nevoi de mai multe ore. Sunt extrem de rare cazurile, oricum.

Programa pentru PPL este standard si este descrisa in JAR FCL:

1. 45 de ore - instruire in zbor, dintre care:
- cel putin 25 ore de zbor in dubla comanda,
- cel putin 10 ore de zbor in simpla comanda,
- cel putin un raid in simpla comanda (navigatie aeriana in zbor) de minimum 270 km si cu aterizari cu oprire completa pe doua aerodromuri in afara celui de baza.
- 5 ore de instruire in zbor de navigatie utilizand metode instrumentale.

2. 4 ore de pregatire de cabina (avion) la sol si

3. 180 de ore pregatire teoretica in clasa, din care:
- 32 ore cunoasterea generala a avionului
- 16 ore aerodinamica
- 20 ore meteorologie
- 36 ore de navigatie
- 10 proceduri operationale
- 12 factori si limite umane
- 4 ore de comunicatii aeronautice
- 20 ore de reglementari aeronautice
- 30 ore examinari teoretice

Prezenta la cursuri e obligatorie. Noi le-am facut intre ora 15 si 19 in fiecare zi a saptamanii cu exceptia weekend-ului. Sala de curs este in Baneasa, in incinta bazei Aviatiei Utilitare, la Special Air Services. E o sala echipata cu videoproiector, retroproiector, white board etc.

La mine a fost un efort foarte foarte mare sa merg in fiecare zi la cursuri. Ma mir ca am ramas cu carnetul de conducere la mine :)

JAR FCL prevede ca se pot incepe orele de zbor dupa parcurgerea a minim 30% dintre orele de teorie si trecerea unui test teoretic. Noi am facut circa 70% din partea de teorie si am trecut la zbor. Spre sfarsitul lui august vom reveni la clasa ca sa facem si restul de 30%. Apoi vom avea un examen teoretic la scoala.

Se pot face, in principiu, ore de zbor si in weekend. Depinde cum reusesti sa te programezi cu instructorii.

Partea de teorie se face in circa 3-4 luni. Daca toata lumea din grupa e dispusa sa faca mai mult de 3 ore pe zi atunci totul merge mai repede. Dar, din experienta, iti spun ca este aproape imposibil.

Partea cu zborul dureaza si ea, in linii mari, cam 3 luni. Pentru ca, mai ales la inceput, nu zbori prea mult fiindca nu rezisti. In prima luna aduni circa 10 ore. Ulterior poti merge mai repejor. Cand incep si raidurile, dupa iesirea la simpla comanda, poti aduna ore intr-un ritm si mai alert.

Daca mai ai intrebari, spune-mi.

Luminita spunea...

Multumesc pentru detalii.

Ma intereseaza sa incep scoala, dar caut cea mai buna oferta mai ales ca timp. Nu e o graba de partea mea, e un plan de viitor. Am mai gasit si asta :
http://www.xtrem.ro/articole/1688/scoala-de-zbor-la-tuzla,-pentru-obtinerea-licentei-de-pilot-privat.html

Ma intereseaza mai ales orele de curs, si flexibilitatea programului, pentru ca am un program la serviciu cat de cat fix.
Nu ma astept sa fie cursuri in fiecare zi, am vazut ca ai scris si tu pe blog ca au fost zile in care nu s-au tinut, dar programul de la 15-19 nu imi suna prea promitator.

As mai avea o intrebare - dupa ce iti iei PPL, poti sa pilotezi un avion care imprastie ierbicide de exemplu ? Sau e considerata activitate comerciala ai nevoie de CPL ?

Felicitari pentru ideea de a impartasi experienta zborului si alte informatii, o sa urmaresc in continuare postarile tale pe blog

merci,
Luminita

Mihai Grecea spunea...

Scoala de la Tuzla este foarte buna. Initial si eu ma gandisem la ea. Problema e ca trebuie sa mergi acolo pentru cursuri. Si sunt atatea ore!!!! Si se fac toate, ca in aviatie nu e de joaca, nu isi fura nimeni caciula singur. Costurile cu transportul si cazarea la Tuzla ar fi fost considerabile. Ca sa nu mai vorbesc de timp... Am preferat scoala de la SAS si Alfa Air pentru ca, in afara de Scoala Superioada de Aviatie Civila e singura care pregateste in Bucuresti piloti privati. Se pare ca si Aeroclubul Romaniei e acreditat sa scoata PPL. Dar pe Zlin. Poti face ulterior trecerea pe alt tip de avion. Alti bani, alta distractie :)

In ceea ce priveste intrebarea legata de imprastierea de ierbicide trebuie sa stii ca acea activitate face parte din categoria "lucru aerian". Poti face lucru aerian doar daca ai CPL.

PPL iti da dreptul sa pilotezi fara sa fii remunerat pentru asta. Adica poti sa-ti plimbi prietenii, rudele, angajatii etc. dar nu poti sa le ceri bani pentru serviciul in sine de pilotaj. Ei pot plati carburantul, chiria avionului etc., dar nu serviciul de pilotaj. Ca sa poti fi platit ca pilot trebuie sa ai licenta de pilot comercial.

Luminita spunea...

Buna,


Revin cu o intrebare. De fapt poti sa imi explici mai in detaliu. Ce e neregula cu Zlin-ul ? Sau ce ai vrut sa spui ?


"
Se pare ca si Aeroclubul Romaniei e acreditat sa scoata PPL. Dar pe Zlin. Poti face ulterior trecerea pe alt tip de avion. Alti bani, alta distractie :)
"

Multumesc,
Luminita

Anonim spunea...

imi explica si mie cineva ce inseamna CPL,ME,IFR,FI,PPL. oarecum am inteles eu ce inseamna PPL si CPL, dar vreau niste explicatii mai rasarite. ce e una ce e alta, diferentele dintre ele... etc. multumesc frumos!.

Mihai Grecea spunea...

CPL,ME,IFR,FI,PPL...

Toate sunt rating-uri / calificari pentru piloti.

CPL - Comercial Pilot Licence

PPL - Private Pilot Licence

ME - Multi Engine - calificarea de a pilota avioane cu mai mult de un motor

SEP - Single Engine Piston - calificarea de a pilota avioane cu un singur motor (cu piston)

IFR - Instrument Flight Rules - zbor dupa regulile instrumentale. Pilotul se ghideaza aproape exclusiv dupa instrumentele de bord (se poate zbura in conditii de vizibilitate foarte scazuta)

IR - Instrument Rating - calificarea unui pilot care are voie sa execute zbor instrumental

FI - Flight Instructor - rating-ul unui pilot care are dreptul sa fie instructor de zbor

Sper ca te-am mai lamurit cat de cat.

Luminita spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Anonim spunea...

Buna Mihai,

as vrea, daca esti dispus, sa discutam cateva lucruri legate de ce faci tu.
Scriu un text despre asa ceva si mi-ar placea sa aflu mai multe si de la tine.
O sa iti las eu adresa mea de email si eventual daca ai timp imi poti da tu un mail gol la care sa iti raspund eu si sa iti povestesc mai multe detalii: anamoxy@yahoo.co.uk

Mersi pe de acum si bafta!

Ana Maria

Anonim spunea...

aici am gasit raspunsul la multe intrebari ..ce bine ca m-am lamurit !!:) mersi:)

Mihai Grecea spunea...

Tina, ma bucur ca ti-a fost de folos. De asta am si facut blogul, ca sa impartasesc aventura mea aviatica si sa ii incurajez pe cat mai multi oameni sa vina catre zbor.

Vlad spunea...

Salutare!

In primul rand felicitari pentru blog. Este foarte informativ.
Am tot petrecut timp in ultima vreme cautand informatii despre unde si in ce conditii pot invata sa pilotez.
Am facut un document in care compar cele trei scoli de care am aflat: https://docs.google.com/document/d/1sbFgIkpEO5rZMAlqurzLTenPWfRLbmWEw7C6Kte_3kg/edit
Am toate resursele necesare pentru a face scoala anul asta (timp, bani si vointa). As fi foarte recunoscator daca mi-ai trimite un e-mail rapid la "johndoe" at "apropo.ro", in speranta ca ma vei putea ajuta cu cateva raspunsuri la intrebarile pe care le mai am.

Numai bine!

Vlad

Blog Widget by LinkWithin