sâmbătă, 10 iulie 2010

Plimbare cu YR-SES la Clinceni cu Antonio, un prieten spaniol

Pe 26 iunie am reusit, in sfarsit, sa ma tin de promisiunea pe care i-am facut-o unui prieten spaniol, Antonio Carrasco, de a-l plimba cu Cessna 172 cand vine prin Romania.

Antonio este inginer de aviatie si lucreaza la Madrid pentru o companie care proiecteaza modele pentru tunelul aerodinamic. Lucreaza pentru Airbus ;) Insa Antonio nu zburase niciodata cu avioane mici. Asa ca pentru el a fost o experienta inedita. Si, sper, placuta.

Am zburat cu YR-SES de la Special Air Services. Am facut vreo doua-trei ture de pista si apoi am plecat in zona 2, spre Magurele, Jilava si Calugareni, apoi in zona 3, peste Lacul Mihailesti. A fost un zbor comentat, ca sa zic asa. I-am explicat o multime de lucruri despre comportamentul aeronavei, despre procedurile de aerodrom si despre setarile aeronavei in diferite configurati de aterizare. Ba chiar i-am aratat si niste viraje inclinate si chiar si un soi de stall turn mai blanda, asa cum poate Cessna 172 - urcare mai brusca pana pierde viteza avionul, o inclinare usoara pe un plan si palonier maxim in directia respectiva, coborare, aducerea planurilor la orizontala si reducerea motorului dupa care urmeaza redresarea usoara. Totul la inaltime suficienta, nu aproape de sol.

Lui Antonio i-a placut plimbarea si a postat o relatare pe un blog de aviatie la care colaboreaza: http://winglets.blogspot.com - MACH 2 - El Blog de las curiosidades aeronáuticas.

Pentru cei care nu inteleg spaniola, va anunt ca sunt si poze, si un filmulet :)

20 de comentarii:

Alexandru G. spunea...

Ce tare...vad ca ai fost singurul la comanda, nu?
Cate ore de zbor ai pana acum?:)

P.S: Stii cumva programul de la Otopeni Air Show?
Intreb pt ca eu unul nu l-am gasit si nu vreau sa ratez nimic.

Mihai Grecea spunea...

Da, singur. Am depasit suta de ore.

Programul de la Otopeni poate fi descarcat de pe sectiunea speciala a site-ului aeroportului.

Uite link-ul: http://otp-airport.ro/index.php?cat=5&article=146&tip=eveniment

Alexandru G. spunea...

Felicitari, avand in vedere ca PPL se incheie pe la 40, 100+ ore de zbor e ceva...
Ceva ganduri pt alte licente in urmatorii ani?


Din ce inteleg eu, incepe la 10.00?

Mihai Grecea spunea...

Multumesc. 100 si ceva de ore zburate pe 7 avioane: YR-ANB (Cessna 172H), YR-ANC (Cessna 172N), YR-ANE (actualul YR-FLY - Cessna 152II), YR-SES (Cessna 172N), YR-SFS (Cessna 172RG), YR-SRB (Cessna TR 182 RG), OY-JMP (actualul YR-TNT - Cessna TP 206D. Iar orele astea includ, pe langa traversarile in lung si-n lat ale Romaniei, si doua raiduri foarte lungi trans-continentate: Danemarca-Romania si Romania Danemarca. Asta ca sa sintetizez, asa, la botul calului, o statistica personala :)

La Otopeni incepe, intr-adevar, la ora 10.

Alexandru G. spunea...

Romania-Danemarca si inapoi sunt sigur ca a fost de vis, si presupun ca ai acumulat o gramada de experienta.

N-ai apucat sa-mi raspunzi, ceva ganduri pt alte licente in urmatorii ani?

Mihai Grecea spunea...

Deocamdata fac acumulare de experienta. Si asta costa foarte mult, ca zbor pe banii mei.

In principiu as vrea sa iau o licenta de zbor instrumental - IR - si, poate, CPL. Nu ma intereseaza ATPL. La 36 de ani e prea tarziu sa mai faci ATPL. Nu apuci sa mai faci o cariera la o companie de linie. Acolo nu se uita nimeni la tine fara 1000 de ore ca sa te angajeze ca first officer. Iar 1000 de ore pe bani proprii nu ai sanse sa aduni. Poate doar daca faci instructorie... Sa zbori pe banii elevilor...

Asa ca nu ma gandesc la ATPL.

Insa un rating de instructor poate o sa-mi iau. Dar cand voi considera ca am suficienta experienta sa-i invat si pe altii sa zboare.


Astfel prioritatea mea acum este sa adun ore de zbor. Imi trebuie 150 de ore de Pilot In Command ca sa pot sa ma inscriu pentru CPL. Mai am treaba, asadar.

Cristi Gaspar spunea...

In aviatie nu conteaza neaparat ce stii ci pe cine stii! (asta daca crezi ca esti prea batran pt linie)
Iar "cunostintele utile" pot apare absolut intamplator cand te invarti prin lumea asta a aviatiei.
Oricum, succes cu ce vrei sa intreprinzi mai departe!

PS - si eu tot la acumularea de 150 de ore ma lupt...dupa asta ma orientez la ce licenta vreau mai departe

Mihai Grecea spunea...

Cristi, stiu prea bine ce spui. Insa exista si o chestie pur pragmatica: dupa ce termini ATPL ai aproape 300 de ore. Cine de la o companie te baga in seama cu "experienta" asta? Trebuie sa tragi sa zbori cat mai mult ca sa bati mia de ore pentru a ajunge pe un shortlist la o companie. Asta ca sa nu mai vorbim de type rating...

Radu spunea...

Buna Mihai, vad ca zbori in continuare. Eu am lasat-o incet in ultimul din mai multe motive. Acum ma pregatesc sa vin in tara, plec maine seara spre Otopeni. De acolo, am drum la Cluj. Ma gandeam sa te intreb daca ai treaba la Cluj, poate mai vrei sa loghezi ceva ore :). Ma tenteaza mai mult decat un tren (iar bilet la Tarom imi luasem deja pt o alta data, dar nu pot sa-l schimb).

In alta ordine de idei, de ce spui ca esti batran la 36? Eu am 30 si sper sa devin pilot de linie sau corporate. Acum nu se angajeaza multi, dar din cate am vazut in anii trecuti se angajau cu nu prea multe ore. Erau astea doar cerintele afisate, si in realitate se cere cu totul altceva? Ma bate gandul sa imi echivalez si eu ratingul la JAA, in idea ca poate Carpatair sau Tarom s-ar uita la mine. Sau alta companie din Europa (in State e greu sa traiesti din salar de FO la o companie regionala - iar astia specifica pe site ca vor 1000+ ore si cateva sute de multi-engine).

Mihai Grecea spunea...

Draga Radu, zbor in continuare. Nu am mai apucat sa scriu pe blog despre toate zborurile facute. Am mai dus un avion in Danemarca - YR-SRB - Cessna TR182 RG. L-am mai plimbat pe YR-SES de la Clinceni la Baneasa de cateva ori pentru diverse lucrari tehnice. Si am mai fost, recent, safety pilot pentru o colega care face acumularea pentru CPL. Am mers impreuna la de la Clinceni la Cluj si inapoi. Insa nu am mai apucat sa povestesc despre toate astea aici pe blog. O voi face cat de curand, in masura timpului disponibil.

Daca vrei sa mergem cu Cessna la Cluj, se poate, in principiu. Insa YR-SES e destul de ocupat cu elevii de la scoala de zbor si e greu de prins. Adica nu e sigur ca e disponibil exact cand ai nevoie de el. YR-SFS C172RG are resursa la motor epuizata si, oricum, mai are niste probleme...
MAi simplu ar fi fost cu Cessna pe care am dus-o in danemarca la engine overhaul, insa nu va fi gata pana vii tu asa ca... ramane de vazut. Mai exista o Cessna 172N - YR-ANC, pe care am zburat eu in scoala. Insa si-a schimbat recent proprietarul si inca nu stiu cat costa la inchiriat. Putem afla.

Cat despre varsta de 36 de ani... sa stii ca diferenta intre varsta ta si a mea e enorma din perspectiva carierei. Daca tu la 30 de ani ai deja logate niste ore, eu la 36 am putin peste 100. E infim. Pana as termina acumularea de 150 de ore PIC si apoi inca un an si ceva de scoala as ajunge la 38 de ani sa am ATPL frozen. Si nu te angajeaza nimeni cu 300 de ore la 38 de ani. Nimeni nimeni in Europa. Trebuie sa ai 1000+ ore si type rating. Si chiar nu-mi permit sa adun orele astea pe banii mei :) Cat despre avioane corporate, exista o gramada de piloti experimentati care stau la coada. Chiar cred ca pentru mine este game over in privinta ATPL. La Carpatair mai angajeaza oameni mai putin experimentati. Insa salariile sunt ff mici si regimul este unul de semi-puscarie... Si te leaga de glie pentru 5 ani obtinand type rating pentru un avion pe care il au extrem de putini in flote: Saab 2000. La 38 de ani sigur nu voi mai fi dispus sa accept asta... Asa ca, deocamdata, acumulez experienta si, probabil, o sa fac un CPL SEP si apoi IR. Sau invers. Si, eventual, FI.

Daca ajungi in Romania, da un semn prin mail la mihai at propellerdream dot ro.

Petreceri copii spunea...

Si ... crezi ca se mai suie cu tine si a doua oara> :)

Mihai Grecea spunea...

Affirmative. A fost un zbor foarte placut :)

Radu spunea...

Salut.
Am terminat liceu uman, deci nu sunt foarte "strong" pe matematica si fizica. Urmeaza sa termin o facultate la stat si ma intereseaza este nivelul pe care trebuie sa-l am la matematica si fizica pentru ATPL(cu plata.

Tin sa mentionez ca am terminat cursurile teoretice pentru PPL si nu am avut nici o problema in a intelege materia de acolo. Pentru ATPL este mult mai diferit? In sensul de rezolvat probleme fizica matematica etc?

Mihai Grecea spunea...

Radu, pentru ATPL lucrurile sunt puin mai complicate. Este nevoie de putin mai multa matematica si fizica. Insa, asa cum am spus-o in repetate randuri, pilotajul avioanelor nu este deloc rocket science.

Radu spunea...

Daca ai putea sa-mi explici ce inseamna "putin mai multa matematica si fizica" ar fi perfect.

AlexandruG. spunea...

Salut, ai putea sa-mi spui cu cine trebuie sa discut de la SAS pt un tur de pista platit sau chiar o ora de zbor?

Vreau sa ma apuc in sfarsit de treaba si cred ca primul pas e sa vad cum e zborul intr-un avion mic, daca e de mine sau nu.

Din ce am inteles de la o cunostinta ar fi cam 80E un tur de pista, stii cumva mai multe?

Am mai discutat cu tine cand inca adunam informatii despre PPL, CPL, ATPL etc, tot aici pe blog, nu stiu daca ma mai tii minte:)

Mihai Grecea spunea...

AlexandruG, pentru zborul de acomodare cu YR-SES trebuie sa vorbesti cu Dl. Ion Draganescu de la Special Air Services. Il gasesti la numarul de telefon +40 745 121 900

Pentru alte informatii poti sa mergi si pe site-ul scolii: www.sasfto.com

Nu e atat de mult un tur de pista :) E cam de doua ori mai mult decat ai spus tu o ora de zbor ;)

Mihai Grecea spunea...

Radu, din cate stiu - m-am uitat prin materia de la ATPL - lucrurile nu sunt extrem de mult diferite. Este nevoie de ceva mai multa trigonometrie, din cate am vazut. Insa daca spui ca pt PPL nu ai avut probleme, ar trebui sa te descurci.

Daca vrei sa stii precis ce si cum, da o fuga pana la Pilotshop-ul din Baneasa si rasfoieste manualele de ATPL ;)

Alexandru G. spunea...

Multumesc, am sa-l contactez pe dansul cat de curand.

Mihnea spunea...

Pt CPL JAA ai nevoie de 100h PIC nicidecum 150h.
Iar la finalul cursurilor de pilot comercial vei ajunge sa ai 200h TFT din care 100h PIC...nu 300
asta ca fapt divers!
din alt punct de vedere...Mihai are dreptate, la varsta lui e prea tarziu sa se mai poate angaja.Majoritatea companiilor aeriene fac un "personal score" care cantareste f bine daca varsta pilotului are corespondent in experienta de zbor.
Pe de alta parte companiile nu cer 1000h + ca sa angajeze...oficial toti cer experienta dar sa nu uitam ca atat Carpatair, Tarom dar si Blueair angajeaza piloti cu experienta de zbor reprezentata de cursurile in sine..adica doar 200h cu fATPL

Blog Widget by LinkWithin