sâmbătă, 14 februarie 2009

Despre Madrid si Constantin "Bazu" Cantacuzino

Se stie ca Constantin "Bazu" Cantacuzino, printul roman aviator cu o reputatie de as mondial al mansei, a reusuit sa plece din Romania dupa venirea comunistilor la putere si a ajuns, in cele din urma, la Madrid. Nu vreau sa insist aici si acum asupra povestii vietii lui. Voi face, la un moment dat, un post special. Rezumand, insa, brutal poveste ultimei parti a vietii sale, trebuie sa spun ca a trait in capitala Spaniei cativa ani din demonstratii aeriene facute cu un avion Bücker Bü-133 Jungmeister (cumparat cu sprijinul comunitatii romanesti din Spania) si din zboruri utilitare. A decedat pe 26 mai 1958, la varsta de 52 de ani, in urma unei operatii de ulcer gastric nereusite. A fost inmormantat in cimitirul strainilor din Madrid.

Astea erau informatiile pe care le cunosteam despre sfarsitul vietii lui Bazu. Saptamana aceasta am fost, insa, la Madrid si mi-am facut timp sa caut cimitirul despre care ma documentasem, cu destul de mari dificultati, ca ar fi cel in care s-ar gasi mormantul celebrului aviator. Este vorba de cimitirul englezesc al Madridului. E un cimitir in care au fost inmormantati toti strainii care nu erau de religie catolica iar oficialitatile nu agreau inhumarea non-catolicilor intr-un cimitir catolic. Sunt acolo, astfel, multi ortodocsi, protestanti, dar si evrei.

Am nimerit la cimitir si am cautat mormantul. Ce am gasit acolo, insa, este foarte foarte trist. O multime de morminte foarte vechi si darapanate, cu inscriptiile sterse, cu placile funerare sparte... Multe dintre ele erau realmente tandari si puzzle-ul de cioburi nu mai putea fi recompus. Pe laturile incintei cimitirului se afla un gard maricel de care sunt sprijinite sute de fragmente de inscriptii funerare. Imaginea era dezolanta, atat de trista ca nici fotografii n-am mai facut.

Desi mi-am petrecut aproape o ora scanand mormant cu mormant tot cimitirul, nu am reusit sa identific locul in care se afla ramasitele pilotului. Erau si alti romani ingropati acolo, dar de el nu am dat. Nici pe "harta" de la intrarea in cimitir, foarte veche, nu figura numele lui. Erau pe acea schema, insa, o gramada de morminte cu "locatar" necunoscut/cu identitatea pierduta.

Studiind mai multe documente ajunsesem la concluzia ca cimitirul britanic era singurul loc posibil in Madrid unde ar fi putut fi ingropat Bazu. Este pacat ca, totusi, dupa ce a facut gesturi de patriotism exemplar, dupa ce a uimit o lume intreaga cu maiestria lui, dupa ce a iubit nenumarate femei si a fost iubit de public, acest aviator a disparut in neant si nimeni nu s-a mai ocupat de memoria sa.

19 comentarii:

Bogdan spunea...

Salut Mihai,vroiam sa aflu ce ai gasit la Madrid si acum constat ca nu ai gasit mormantul lui "Bazu".Imi pare rau.

Mihai Grecea spunea...

Salut Bogdan,

Din pacate nu am putut gasi exact mormantul. Sigur este acolo, in cimitirul englezesc. Cred ca e unul dintre cele la care nu se mai stie locatarul. Nu e un cimitir mare. Imagineaza-ti un perimetru de 100m x 70m cere e imprejmuit de niste ziduri foarte inalte, de circa 6-7 metri. Realmente nu am gasiti nici un sens in a face o fotografie in locul ala, atat re rau arata... Parasire si dezolare... Erau si morminte mai ingrijite, circa 20-30%. Retsul erau in stare jalnica.

Anonim spunea...

Salut,

Imi aduc aminte de ceva asemanator acum vreo 10 ani cand cautam mormantul lui Doru Davidovici, in cimitirul Belu.
Binenteles ca nu l-am gasit dar am mers la administratie si am cerut registrele unde erau trecuti dupa data inhumarii si sectiunea in care se afla. Cei de acolo au fost amabili si m-au ajutat.
Ulterior am aflat ca a fost inmormantat la Ghencea...
In fine asta nu conteaza dar toata intamplarea mi-a adus aminte de ziua respectiva.
Probabil ca ar fi fost greu sa te intelegi cu cei de acolo din Madrid si poate registrele respective nici nu mai sunt(avand in vedere ca au trecut mai bine de 50 de ani).
Atunci cand ma uitam la registre vechi de 10 ani (completate cu stiloul), erau in buna parte deteriorate de soareci si umezeala.
Oricum, felicitari pt munca de detectiv! Odata, am facut si eu la fel.

Cristi

Dan Goldenblum spunea...

Bine ai revenit Mihai! Imi pare rau ca atit de asteptatul moment s-a transformat intr-o dezolare. Din pacate aceeasi este situatia multor oameni mari si foarte mari, nu numai a lui Bazu. Stiu, este incredibil cind vezi cum arata acele locuri, desi am auzit cu totii despre starea acestor morminte, dar parca nu-ti poti imagina ca chiar asa sint si in realitate. Voiam doar sa te felicit inca o data pentru initiativa ta!

Anonim spunea...

foarte buna initiativa ta...si m-a intristat ce am citit...imi pare rau dar din pacate nu este singurul caz...pacat pacat...

Anonim spunea...

Foarte trist
In trecerea mea prin Madrid nu am reusit sa aflu de la colegii spanioli unde sint ingropatii strainii,desi vroiam si eu sa caut mormantul lui Bazu.Acum,citind cele scrise de tine constat ca mare lucru nu faceam nici daca gaseam cimitirul.
Nu se poate face nimic pt repatrierea osemintelor ?Din cate stiu mai traieste fata lui.

mihaiatanasie spunea...

Eu cred ca am vazut undeva o fotografie reprezentand mormantul lui Bazu Cantacuzino. S-ar putea sa fac confuzii. Esti sigur ca acela era cimitirul?

Mihai Grecea spunea...

Mihai, sunt destul de sigur ca acela este locul. Pana si in cartea domnului Vasile Tudor se spune ca e inmormantat in "cimitrul altor religii decat cea catolica". Nu exista in Madrid alt cimitir care sa fi fost denumit "cimitir al non-catolicilor". Iar istoria cimitirului britanic madrilen nu face decat sa confirme impoteza ca Bazu nu avea unde sa fie ingropat in alta parte.

Fotografia de care spui este posibil sa fi fost facuta cu foarte mult timp in urma. Pe atunci, probabil, cimitirul nu era atat de degradat. Imi poti spune unde ai vazut imaginea?

Mai jos gasesti adresa web a site-ului cimitirului, cu povestea acestuia cu tot:
http://www.britishcemeterymadrid.com/about_us.php

Anonim spunea...

vezi ca-i inmormantat la biserica romana din Madrid........garantat

Mihai Grecea spunea...

De unde ai informatia? Am vazut recent o imagine cu mormantul lui Bazu si era intr-un cimitir foarte mare. Este clar pentru mine ca nu e in cimitirul britanic. Poti sa-mi dai mai multe detalii?

Mihai Grecea spunea...

Am descoperit de mult misterul mormantului dar n-am mai apucat sa mai postez aici. Informatia din cartea domnului Vasile Tudor nu e exacta. Am descoperit in presa madrilena din ziua inmormantarii asului roman ca Bazu a fost inmormantat in Cementerio de Nuestra Señora de La Almudena, cel mai mare cimitir madrilen si unul dintre cele mai mari din Europa occidentala. Gazduieste circa 5 milioane de morti, mai mult decat intreaga populatie a capitalei spaniole. Cat despre comentariu unui anonim de mai sus legat de biserica romaneasca din Madrid, e ceva adevarat: nu a fost biserica romaneasca ci Casa Romaneasca. Si nu a fost acolo inmormantarea propriu-zisa ci a fost doar serviciul religios.

Cu prima ocazie cand mai ajung la Madrid, fac poze :)

Unknown spunea...

Bună ziua!
Mă interesează povestea lui Bâzu şi m-ar întrista foarte tare să aud că lumea l-a uitat. Nu cred că "toate valorile noastre sunt uitate", asta nu e o scuză, nu e ceva ce accept. Eu n-am uitat pe nimeni. Am 25 de ani şi mă interesează toţii eroii noştri, începând cu Ştefan cel Mare, Eminescu, Ecaterina Teodoroiu şi terminând cu tinerii care au murit la revoluţie.
Vă rog mult să postaţi rezultatele căutărilor voastre pentru că şi eu vreau să merg la Madrid să pun o floare lângă ultimul "avion" al lui Bâzu.
Deşi sufletul lui sigur se odihneşte în cer, printre nori ...

P.S. Vă recomand materialele postate pe Youtube cu aşii aviaţiei noastre. Sunt drăguţe.

Mihai Grecea spunea...

La intrarea in cimitir gasiti o lista/harta cu evidenta celor ingropati acolo. O sa identificati mormantul.

Cunosc materialele despre asii aviatiei romanesti de pe Youtube. Sunt facute cam amatoristic dar e mai bine decat nimic.

Lucrez la un proiect de film documentar despre Bazu Cantacuzino. Poate, la un moment dat, o sa reusesc sa-l si termin...

Anonim spunea...

numel.e meu este sorin sunt din buzau si locuesc din anul 2000 in spaña madrid am poze cu mormintul printului constantin cantacuzino si stiu egzact unde este ingropat pentru ca de multe ori am fost la mormint si am dus flori. mormintul este renovat chiar de firma carfe eu personal am lucrat cu ea timp de 2 ani de zile.si am un telefon care lam uitat in tara acum 1 an in care am o gramada de poze cu mormintul lui si al altor romini ingropati in cimitirul de la almudena toate pozele leam facut sa le pot arata dar am plecat din graba si nu am mai avut timp sa le arat la nimeni aveam si o harta nu mai stiu pe unde este dar o pot face rost daca vreti, va las tlf daca vreti sa va puneti in contact cu mine 00340672955707 sau email s.sorin2000@yahoo.es ani de zile mam gindit daca cineva stie unde este ingropat astept sa ma sunati va multumesc.

sweepsilk spunea...

Exista Cimitirul Civil in Madrid unde sunt inmormantati cei de alte religii,langa Cimitirul Almudena. Maine vreau sa dau un telefon, Daca aflu ceva va dau de veste. Am o poza a mormantului sau.
Mormintele arata asa rau fiindca sunt morminte private, daca respectivele persoane decedate nu mai au rude sa ingrijeasca mormintele statul nu poate sa intervina.

Anonim spunea...

Buna seara,am lasat acu 6 ani un comentariu mai sus sunt di Buzau numele meu este Sorin intre timp mam mutat definitiv in Romania mai precis in 2012 si as vrea sa proportionez toate informatiile despre Constantin Cantacuzino. este inmormantat in cimitirul strain care este vizavi de cimitirul de la almudena poarta din spate pe carretera de vicalvaro ca sa fac un plan pentru cine vrea sa gaseasca mormantul chiar cum se intra in cimitir se merge drept pana la capata in capat este o bifurcatie la stanga este drumul de acces spre o curte a cimitirului pe partea dreapta la capat sunt cateva morminte de Romani dar sa revenim la bifurcatie in dreapta este o alee care merge drept printre morminte pana la gardul cimitirului acolo la dreapta al treilea sau al patrulea mormant este al lui Bazu este un mormant din granit rosiatic pentru mai multe informatii sunatima sau lasati mesaj 076524163 sau email s.sorin2000@yahoo.es

Druid spunea...

https://cementeriosdemadrid.blogspot.com/2016/10/sepultura-de-constantin-cantacuzino.html

Anonim spunea...

Numele meu este Sorin acum am văzut ca lipsește o cifra la nr de tel 0787 610 121

Anonim spunea...

Celalalt nr unde ma puteți contacta este 0767524163

Blog Widget by LinkWithin