marți, 24 februarie 2009

Articole despre planorism


Pe www.yankeeromeo.ro a aparut astazi un articol despre planorism bine scris de catre Virgil Lupas, instructor si pilot de planor la Aeroclubul Romaniei Oradea. Sunt trecute in revista lucruri despre istoria domeniului, despre cum se face instruirea unui planorist si despre tipurile de planoare. Cititi articolul aici.

Am mai remarcat zilele trecute, de asemenea, o poveste frumoasa despre zborul cu planorul scrisa cu pasiune pe www.aripiromanesti.ro de catre Adrian Dulau - planorist, are id-ul "Virusu" pe Romanian Spotters. Gasiti povestea aici aici.

duminică, 22 februarie 2009

F22-dincolo de limitele aerodinamicii

Boogie a postat pe http://www.d13-th.ro un filmulet senzational. Este o demonstratie a caracteristicilor incredibile ale avionului F22. Ascultati si comentariile pilotului pentru ca sunt foarte interesante.

Filmul este aici.

joi, 19 februarie 2009

Cu elicopterul pe Everest

Liciniu de pe aviatia.ro a scos la iveala filmul asta din imensitatea youtube-ului:

Elicopterul AS350 B3 a ajuns si pe Everest. Iata dovada.



Am postat filmul asta ca o dedicatie speciala pentru domnul Valer Novac. Nu este Dauphin AS 365 N, elicopterul cu care zboara dumnealui, dar este o performanta speciala a unui elicopter pe care-l apreciaza foarte mult :)

miercuri, 18 februarie 2009

Om contra planor

Doua feluri de a plana: cu planorul si fara el :)


marți, 17 februarie 2009

Cessna contra vultur

Recent un bimotor Cessna 402 s-a lovit in Statele Unite cu un vultur imediat dupa decolare. Rezultatul? Parbrizul spart si un cucui pe cinste pentru pilot. Bravo lui ca nu s-a speriat si a adus avionul la sol fara probleme. Avea doar 600ft inaltime cand s-a intamplat bird strike-ul.

Imagini in materialul video preluat de pe site-ul ProTV.



Intamplarea imi aduce aminte de istoria trista a lui Radu Beller, celebrul aviator roman mort in timpul unui raid celebru in India. Voi reveni in curand cu o poveste despre acel incident care a dus la moartea pilotului.

sâmbătă, 14 februarie 2009

Despre Madrid si Constantin "Bazu" Cantacuzino

Se stie ca Constantin "Bazu" Cantacuzino, printul roman aviator cu o reputatie de as mondial al mansei, a reusuit sa plece din Romania dupa venirea comunistilor la putere si a ajuns, in cele din urma, la Madrid. Nu vreau sa insist aici si acum asupra povestii vietii lui. Voi face, la un moment dat, un post special. Rezumand, insa, brutal poveste ultimei parti a vietii sale, trebuie sa spun ca a trait in capitala Spaniei cativa ani din demonstratii aeriene facute cu un avion Bücker Bü-133 Jungmeister (cumparat cu sprijinul comunitatii romanesti din Spania) si din zboruri utilitare. A decedat pe 26 mai 1958, la varsta de 52 de ani, in urma unei operatii de ulcer gastric nereusite. A fost inmormantat in cimitirul strainilor din Madrid.

Astea erau informatiile pe care le cunosteam despre sfarsitul vietii lui Bazu. Saptamana aceasta am fost, insa, la Madrid si mi-am facut timp sa caut cimitirul despre care ma documentasem, cu destul de mari dificultati, ca ar fi cel in care s-ar gasi mormantul celebrului aviator. Este vorba de cimitirul englezesc al Madridului. E un cimitir in care au fost inmormantati toti strainii care nu erau de religie catolica iar oficialitatile nu agreau inhumarea non-catolicilor intr-un cimitir catolic. Sunt acolo, astfel, multi ortodocsi, protestanti, dar si evrei.

Am nimerit la cimitir si am cautat mormantul. Ce am gasit acolo, insa, este foarte foarte trist. O multime de morminte foarte vechi si darapanate, cu inscriptiile sterse, cu placile funerare sparte... Multe dintre ele erau realmente tandari si puzzle-ul de cioburi nu mai putea fi recompus. Pe laturile incintei cimitirului se afla un gard maricel de care sunt sprijinite sute de fragmente de inscriptii funerare. Imaginea era dezolanta, atat de trista ca nici fotografii n-am mai facut.

Desi mi-am petrecut aproape o ora scanand mormant cu mormant tot cimitirul, nu am reusit sa identific locul in care se afla ramasitele pilotului. Erau si alti romani ingropati acolo, dar de el nu am dat. Nici pe "harta" de la intrarea in cimitir, foarte veche, nu figura numele lui. Erau pe acea schema, insa, o gramada de morminte cu "locatar" necunoscut/cu identitatea pierduta.

Studiind mai multe documente ajunsesem la concluzia ca cimitirul britanic era singurul loc posibil in Madrid unde ar fi putut fi ingropat Bazu. Este pacat ca, totusi, dupa ce a facut gesturi de patriotism exemplar, dupa ce a uimit o lume intreaga cu maiestria lui, dupa ce a iubit nenumarate femei si a fost iubit de public, acest aviator a disparut in neant si nimeni nu s-a mai ocupat de memoria sa.

miercuri, 11 februarie 2009

A murit Dumitru Berbunschi...



In urma unei suferinte prea grele chiar si pentru un pilot de vanatoare, a plecat dintre noi, in noaptea dintre 9 si 10 februarie, unul dintre cei mai respectati aviatori militari romani, indragostit de aviatie cum despre putini zburatori se poate spune. Atat de mult incat a inceput sa scrie pentru a impartasi si altora din experienta de pilot si din trairile pe care le-a avut la mansa Mig-ului. A publicat doua carti si sute de articole, a avut un site web dedicat pilotilor de Mig 21 si nu numai - www.pilotmig.com -, si un blog inceput in 2007 si incheiat prematur... Iata cum isi descria, de fapt, singur, identitatea sa, pe profilul blogului sau http://pilotmig.blogspot.com/

"BERBUNSCHI DUMITRU, 45 DE ANI. Brevetat ca "pilot militar" în august 1986. Repartitie în Regimentul 86 Aviatie Vânatoare - Borcea, Jud. Ialomita. În anul 1993 devine "pilot militar clasa I pe avioane supersonice de vânatoare", iar în 1996 „instructor de zbor" pe MiG 21, în toate conditiile meteorologice, ziua si noaptea. A zburat aeronavele: I.A.R. 823, L 29 Delfin, L 39 Albatros, MiG 21 Clasic, MiG 21 LanceR, acumulând 1300 ore de zbor. Din 1987 publica diferite scrieri. Câstiga doua premii I în concursuri ale saptamânalului "Observatorul Militar" si continua sa scrie articole de specialitate (peste 250) si eseuri în presa militara si în alte reviste: "Obsevatorul Militar", "Cer senin", "Top Gun", "Pentru Patrie", etc. În 2001 publica volumul "Semne de cer senin", apoi "Radacini de zbor" in anul 2006. A realizat emisiuni radio pentru "Ora Armatei" si Radio România Tineret. Din 2005 este redactor sef al publicatiei „CER SENIN" editata de Fortele Aeriene Române, având gradul de comandor."

Prin Dumitru Berbunschi, Foozie, cum ii spuneau prieteni sai, dispare un aviator cu totul special si pleaca dintre noi un om care a stiut sa scrie pagini de aviatie adevarata la mansa avionului dar, la fel de bine, sa zboare cu farmec printre cuvinte, in traditia romaneasca a unor aviatori-scriitori, nu multi, si, din pacate, si din ce in ce mai putini.

Dumnezeu sa-l odihneasca...

Blog Widget by LinkWithin