In urma unei suferinte prea grele chiar si pentru un pilot de vanatoare, a plecat dintre noi, in noaptea dintre 9 si 10 februarie, unul dintre cei mai respectati aviatori militari romani, indragostit de aviatie cum despre putini zburatori se poate spune. Atat de mult incat a inceput sa scrie pentru a impartasi si altora din experienta de pilot si din trairile pe care le-a avut la mansa Mig-ului. A publicat doua carti si sute de articole, a avut un site web dedicat pilotilor de Mig 21 si nu numai - www.pilotmig.com -, si un blog inceput in 2007 si incheiat prematur... Iata cum isi descria, de fapt, singur, identitatea sa, pe profilul blogului sau http://pilotmig.blogspot.com/
"BERBUNSCHI DUMITRU, 45 DE ANI. Brevetat ca "pilot militar" în august 1986. Repartitie în Regimentul 86 Aviatie Vânatoare - Borcea, Jud. Ialomita. În anul 1993 devine "pilot militar clasa I pe avioane supersonice de vânatoare", iar în 1996 „instructor de zbor" pe MiG 21, în toate conditiile meteorologice, ziua si noaptea. A zburat aeronavele: I.A.R. 823, L 29 Delfin, L 39 Albatros, MiG 21 Clasic, MiG 21 LanceR, acumulând 1300 ore de zbor. Din 1987 publica diferite scrieri. Câstiga doua premii I în concursuri ale saptamânalului "Observatorul Militar" si continua sa scrie articole de specialitate (peste 250) si eseuri în presa militara si în alte reviste: "Obsevatorul Militar", "Cer senin", "Top Gun", "Pentru Patrie", etc. În 2001 publica volumul "Semne de cer senin", apoi "Radacini de zbor" in anul 2006. A realizat emisiuni radio pentru "Ora Armatei" si Radio România Tineret. Din 2005 este redactor sef al publicatiei „CER SENIN" editata de Fortele Aeriene Române, având gradul de comandor."
Prin Dumitru Berbunschi, Foozie, cum ii spuneau prieteni sai, dispare un aviator cu totul special si pleaca dintre noi un om care a stiut sa scrie pagini de aviatie adevarata la mansa avionului dar, la fel de bine, sa zboare cu farmec printre cuvinte, in traditia romaneasca a unor aviatori-scriitori, nu multi, si, din pacate, si din ce in ce mai putini.
Dumnezeu sa-l odihneasca...
miercuri, 11 februarie 2009
A murit Dumitru Berbunschi...
Publicat de
Mihai Grecea
la
04:24
8
comentarii
Etichete: aviatie militara, opinii, piloti, stiri
joi, 5 februarie 2009
We're gonna be in the Hudson
Autoritatea Aeronautica Federala Americana (FAA) a dat publicitatii inregistrarea audio a convorbirilor radio intre aeronava Airbus 320 care efectua cursa 1549 a companiei US Airways si controlorul de trafic aerian de la TRACON - un serviciu radar care coordoneaza DEPARTURE de pe aeroportul LaGuardia. Convorbirile redau momentul raportului despre pierderea puterii la ambele motoare in urma unui bird strike si incercarea de directionare a aeronavei spre aeroportul Teterboro din New Jersey. Incercarea e nereusita si auzim apoi cum controlorul incearca sa directioneze aeronavele din CTR pentru a elibera zona avionului care a intampinat situatia de urgenta. In cele din urma, TRACON pierde contactul cu zborul 1549.
Iar aici puteti asculta discutia dintre controlorul de trafic si echipele de la SAR (Search & Rescue). Impresionant este calmul cu care au actionat oamenii aia intr-o situatie limita.
Iata si transcrierea convorbirilor de pe banda:
3:27:32 New York TRACON: "Cactus 1549, turn left heading 2-7-0."
3:27:36 Flight 1549: "Ah, this, uh, Cactus 1539. Hit birds, we lost thrust in both engines. We're turning back towards LaGuardia."
3:27:42 New York TRACON: "OK, yea, you need to return to Laguardia. Turn left heading of uh, 2-2-0."
3:27:46 Flight 1549: 2-2-0.
3:27:49 New York TRACON: "Tower, stop your departures. We got an emergency returning."
3:27:53 LaGuardia "Who is it?"
3:27:54 New York TRACON: "It's 1529, he ah, bird strike. He lost all engines. He lost the thrust in the engines. He is returning immediately."
3:27:59 LaGuardia: "Cactus 1529, which engine?"
3:28:01 New York TRACON: "He lost thrust in both engines, he said."
3:28:03 LaGuardia: "Got it."
3:28:05 New York TRACON: "Cactus 1529, if we can get it to you, do you want to try to land runway 1-3?"
3:28:11 Flight 1549: "We're unable. We may end up in the Hudson."
3:28:17 New York TRACON: "Jet Link 2760, turn left 0-7-0."
3:28:19 Jet Link 2760: "Left turn, 0-7-0 Jet Link 2760."
3:28:31 New York TRACON: "Alright cactus 1549. It's going to be a left. Traffic to runway 3-1."
3:28:34 Flight 1549: "Unable."
3:28:36 New York TRACON: "OK, what do you need to land?"
3:28:46 New York TRACON: "Cactus 1549, runway four is available if you want to make left traffic to runway four."
3:28:50 Flight 1549: "I am not sure if we can make runway. Oh, what's that over to our right? Anything in New Jersey, maybe Teterboro?"
3:28:55 New York TRACON: "OK yea, off to your right is Teterboro airport."
3:29:02 New York TRACON: "Do you want to try and go to Teterboro?"
3:29:03 Flight 1549: "Yes."
3:29:05 New York TRACON: "Teterboro, uh, empire actually. LaGuardia departure got an emergency inbound.
3:29:10 Teterboro: "OK, go ahead."
3:29:11 New York TRACON: "Cactus 1529, Over the George Washington Bridge want to go to the airport right now."
3:29:14 Teterboro: "He wants to go to our airport check. Does he need any assistance?"
3:29:17 New York TRACON: "Ah, yes, he, ah, was a bird strike. Can I get him in for runway one?"
3:29:19 Teterboro: "Runway one, that's good."
3:29:21 New York TRACON: "Cactus 1529, turn right 2-8-0, you can land runway one at Teterboro."
3:29:25 Flight 1549: "We can't do it."
3:29:26 New York TRACON: "OK, which runway would you like at Teterboro?"
3:29:28 Flight 1549: "We're gonna be in the Hudson."
3:29:33 New York TRACON: "I'm sorry, say again, Cactus."
3:29:41 New York TRACON: "Jetlink, 2760, contact New York. O-2-6 point 8.
3:29:45 Jet Link 2760: "20-6-8 Jet Link 2760."
3:29:51 New York TRACON: "Cactus, ah, cactus 1549, radar contact is lost. You also got Newark airport off your two o'clock and about seven miles."
3:30:06 New York TRACON: Eagle flight 4718, turn left heading 2-1-0.
3:30:09 Eagle Flight 4718: "2-1-0, um, 4718. I don't know, I think he said he was going in the Hudson."
3:30:14 New York TRACON: "Cactus 1529, uh, you still on?"
3:30:22 New York TRACON: "Cactus 1529, if you can, ah, you got, ah, runway 2-9 available at Newark off your two o'clock and seven miles."
3:30:32 New York TRACON: "Eagle flight 4718, climb and maintain one two thousand."
3:30:34 Eagle flight 4718 "OK, 1-2 thousand and, ah, leaving 5 and 280 heading."
3:30:41 New York TRACON: "And Eagle flight 4718, I"m sorry, I missed that, say again."
3:30:45 Eagle Flight 4718: "And uh, we're up to 12,000, uh, 280 on the heading."
3:30:48 New York TRACON: "OK, thank you Eagle flight 4718, Turn left. 2-2-0."
3:30:51 Eagle Flight 4718 "2-2-0 4718."
3:31:30 Unknown: "Was that cactus up by the Tappan Zee?"
3:31:32 New York TRACON: "Uh, yeah, it was a cactus. He was just north of the, ah, George Washington Bridge when they had the bird strike."
LAST EDIT:
Iata aici toate inregistrarile puse la dispozitie publicului pe site-ul FAA.
Publicat de
Mihai Grecea
la
21:47
0
comentarii
Etichete: A320, accident, Airbus, avioane, Filme aviatie, incidente aviatice, noutati aeronautice, siguranta aeronautica
miercuri, 4 februarie 2009
Lista partiala cu evenimentele aeronautice din Romania 2009
Iata o centralizare provizorie (sursa e Asociatia Aripi Romanesti) lista provizorie a evenimentelor aeronautice confirmate care se vor desfasura/s-au desfasurat in Romania in 2009:
09-11.01.2009 / Sinaia, Cota 2000 - WINTER AIR-SPORTS 2009 - EDITIA 2
17.01.2009 / Sibiu / orele 09.00 - Adunarea Generala AZLR
08.03.2008 / Clinceni/Bucuresti, meeting Aeroclubul Romaniei de Ziua Femeii - 8 martie 2009
25.04.2009 - 26.04.2009 - Aerodromul Malu' Rosu - Giurgiu , langa vama rutiera Baltita - FESTIVALUL INTERNATIONAL DE ZBOR GIURGIU – ROMANIA 2009, aflat la cea de a treia editie.
27.04.2009 - 03.05.2009 / Siria/Arad - Cupa "Charlie Bravo" - Parapanta (Eveniment FAI categoria a 2-a)
09.05.2009 / Tg. Mures / Aerodromul Aeroclubului Romaniei - mitingul Aero 2009 “Sky is not the limit”
06.06.2008 / Clinceni/Bucuresti, mitingul Aeroclubului Romaniei de Ziua Copilului - 1 iunie 2009
05.06.2009 - 14.06.2009 / Siria/Arad - Campionatul National de Parapanta 2009
11-12.07.2009 / Mamaia, Constanta – FAI World Aerobatic Formula - Mamaia challenge – parte din Campionatul Mondial de Acrobatie Aeriana ( Autorizat FAI) Se zvoneste ca vom avea parte de prezenta extraordinarei Svetlana Kapanina, multipla campioana mondiala la acrobatie aeriana, despre care am mai scris acum un an si ceva pe blog, aici. Dupa Jurgis Kairys si Veres Zoltan, prezenti la ultimele doua editii ale Fly-In-ului dela Tuzla, Svetlana ar fi o surpriza... seducatoare :)
08.08.2009 - 09.08.2009 / Ghimbav, Brasov - TransilvAeroShow Editia 2 - Pe langa pilotii acrobati romani, la evenimentul brasovean va participa si Peter Besenyei, dublu campion mondial la RedBull Air Race.
22-23.08.2009 / Tuzla, Constanta, – Tuzla Fly In 2009
25.09.2009 - 27.09.2009 / Campul Cetatii, Tg. Mures, PARADA BALOANELOR CU AER CALD Editia IV, 2009
Publicat de
Mihai Grecea
la
21:00
0
comentarii
Etichete: aerodromuri, Clinceni, Fly-In, Jurgis Kairys, mitinguri aviatice, noutati aeronautice, Peter Besenyei, piloti, stiri, Svetlana Kapanina, Tuzla
Un material bun despre licentele de pilot
Pentru ca ma contacteaza si-mi pun diferite intrebari din ce in ce mai multi oameni care ar vrea sa devina pilot - e o tendinta care ma bucura foarte tare; de asta am si inceput sa fac acest blog, ca sa-i incurajez si sa-i motivez si pe altii sa zboare - iata mai jos un link catre un articol destul de bine sistematizat despre tipurile de licenta de pilot si despre pasii pe care ar trebui sa-i faca cineva care vrea sa invete sa zboare. E un articol sintetic foarte bun pentru informarea initiala si se gaseste pe recent lansatul site http://www.yankeeromeo.ro/.
Puteti citi articolul aici.
Publicat de
Mihai Grecea
la
20:50
0
comentarii
Etichete: pilotaj, scoala de pilotaj
marți, 3 februarie 2009
Motorhead? Nu. Rotorhead
Publicat de
Mihai Grecea
la
01:00
0
comentarii
Etichete: amuzante, Filme aviatie, ULM
luni, 2 februarie 2009
As vrea sa merg aici la vara
Publicat de
Mihai Grecea
la
21:29
0
comentarii
Etichete: aviatie militara, avioane, Filme aviatie, Fly-In, mitinguri aviatice, piloti
luni, 26 ianuarie 2009
Asta da pilot!
Ce pot face doua maini, doua picioare si o minte dibace cu un bimotor :)
Publicat de
Mihai Grecea
la
04:10
1 comentarii
Etichete: avioane, Filme aviatie, pilotaj