miercuri, 20 ianuarie 2010

Eveniment de exceptie la Muzeul Aviatiei

Bucuresti, 23 ianuarie 2010, la ora 10:30, la Muzeul Aviatiei: Colonelul Barrie Davis, in varsta de 86 de ani, unul dintre asii aviatiei militare americane din al doilea razboi mondial, va vizita Romania si il va intalni pe Generalul Ion Dobran, unul dintre asii aviatiei de vanatoare romanesti si fostul sau inamic in luptele aeriene de deasupra Ploiestiului.



Aceasta intalnire neobisnuita este organizata de compania de filme Kogainon si Muzeul Aviatiei din Bucuresti.

Colonelul Barrie Davis a pilotat un avion de vanatoare P51 Mustang care apara valurile de bombardiere B-24 trimise sa distruga campurile petroliere si rafinariile romanesti in 1943 si 1944.





In acea perioada Ion Dobran pilota un avion de vanatoare Messerschmitt Bf 109 G, care a fost complet distrus intr-una dintre confruntarile cu americanii.





Cei doi asi ai aviatiei militare vor fi primiti la ambasada americana si la Clubul Rotary din Bucuresti si vor vizita zona de lupta din jurul Ploiestiului, precum si cimitirul aviatorilor americani cazuti în Romania în timpul bataliilor aeriene de deasupra Ploiestiului. (Stire preluata de pe www.aviatori.ro)


Un exceptional interviu al lui Toma Roman Jr cu Generalul Ion Dobran aparut in Jurnalul National din 4/06/2009 puteti citi aici. Este descrisa acolo extraordinara poveste de viata a lui Dobran dar si intamplarea iesita din comun a intalnirii sale peste ani, prin internet, cu pilotul american Barrie Davis. La Muzeul Aviatiei cei doi se vor intalni fata in fata dupa 65 de ani din momentul in care s-au vanat reciproc pe cerul Ploiestiului! Nu ratati evenimentul!

luni, 18 ianuarie 2010

Pilotul nostru din Dubai si prietenii sai

A aparut pe youtube un filmulet de la antrenamentele celor trei in Dubai. E filmat de cineva de pe balconul unui zgarie nori indecent.

sâmbătă, 16 ianuarie 2010

joi, 14 ianuarie 2010

Goger Attila zboara in Dubai alaturi de Veres Zoltan si Mark Jefferies

Goger Attila, membru al Lotului National de Acrobatie al Romaniei si al formatiei Hawks of Romania, zboara in aceste zile in Dubai alaturi de ilustrii piloti acrobati Veres Zoltan si Mark Jefferies facand demonstratii cu prilejul competitiei Dubai International Parachuting Championship and Gulf Cup 2010.





Goger zboara pe un avion Extra 300S apartinand lui Veres Zoltan, aparat care a putut fi vazut cel mai recent in Romania la Sirnaville in 2009.



Cum Veres Zoltan, detinator al numeroase titluri mondiale si recorduri (de 5 ori in Guiness Book) nu mai are nevoie de nici o prezentare in Romania, voi scrie cateva lucruri despre Mark Jefferies, pentru cei care nu-l cunosc.



Mark Jefferies este multiplu campion de acrobatie al marii Britanii (de 9 ori!), de 10 ori membru al Lotului Britanic de Acrobatie. Un aviator de mare clasa, cu peste 3000 de ore de zbor.
Zboara din 1980 si participa la demonstratii aeriene din 1984. A pilotat pana acum peste 130 de tipuri de avioane, de la ultrausoare pana la avioanele cu motor cu reactie precum Hawker Hunter sau Hawk.

A zburat in numeroase ocazii la demonstratii aeriene si competitii in toata Europa dar si in Australia si Noua Zeelanda.
In 1997 a concurat in etapa emisferei sudice a cursei Reno, in Tasmania. Detine un brevet BCPL cu autorizare pentru zboruri demonstrative la inaltimi de 30ft si acrobatie in clasa unlimited la inaltimea de 50ft pentru avioane din grupele A si B.
Pentru avioanele L-29 si YAK 11 este autorizat sa zboare la inaltimile minime de 100ft si 200ft (zbor acrobatic). Este calificat sa zboare ca lider in formatii mari de avioane. A zburat cu formatia Aerostars timp de 4 ani in pozitiile cu numerele 2, 4, 6 si 7. A activat si ca pilot cascador pentru mai multe filme.
Zboara in cadrul competitiei AeroGP. Romanii l-au putut vedea la AeroGP Mamaia in 2008.





Mark zboara acum cu un avion Extra 330SC - identic cu cel pe care tocmai l-a cumparat Aeroclubul Romaniei (platit partial din banii incasati pe asigurarea lui YR-EWD...).

Intre 27-30 ianuarie cei trei vor evolua solo si in formatie si la mitingul Al Ain Aerobatic Show 2010. Site-ul www.airsports.tv va transmite live demonstratiile incepand cu data de 28 ianuarie!

Iata si doua promo-uri ale editiei de anul acesta a evenimentului.





O parte dintre pozele pe care le-am postat provin de la Goger Attila si au fost postate de catre VIC de la Cluj pe Romanian Spotters. Mai multe imagini din seria respectiva puteti vedea aici.

miercuri, 13 ianuarie 2010

Am invatat sa rezolv un caz special "mai special"

Astazi am fost din nou la zbor. O ora si 15 minute. Vremea a fost buna de zbor, fara vant, dar cu cerul acoperit. Insa vizibilitatea era buna si traficul de la aerodrom se incheiase cand am inceput sa zbor, pe la 14.15. Astazi a fost, din cate am vazut, prima zi din anul asta in care Aeroclubul Romaniei a zburat la Clinceni. Au scos planoarele si le-au ridicat la mosor.

Dupa ce am facut cateva ture de pista in care am venit la aterizare in toate coniguratiile posibile - fara flaps, cu flaps 10, 20 si 30 de grade - Bogdan Martin m-a ajutat sa invat sa fac aterizari numai din actionarea trimmer-ului si a manetei de gaz. Este, practic, simularea aterizarii in conditiile destul de putin probabile in care comanda profundorului se blocheaza.

Cum se face? Cam asa: dupa axarea si stabilizarea avionului in urma virajului 4 facut cu 80 de noduri, se scade turajul motorului, se coboara flapsul 30 de grade si, din trimmer, se seteaza avionul, cu maxima grija, sa ridice botul astfel incat sa fie stabilizat pe panta cu 65 de noduri. Mansa nu se foloseste decat pentru actionarea eleroanelor - inclinare pe aripi pentru viraje mici ca sa mentii avionul axat spre pista. Viteza este controlata prin manevrarea extrem de fina a manetei de gaz, cu maxima grija. In momentul in care avionul se apropie suficient de pista incat sa trebuiasca sa inceapa redresarea, se reduce gazul cu grija si se actioneaza hotarat trimmer-ul pana la maxim pentru a induce avionului o atitudine cu botul ridicat. Botul nu se ridica, insa, chiar atat de tare ca la actionarea profundorului. Contactul cu pista iese, in principiu, cam pe trei puncte (pe toate cele trei roti deodata). Pentru a elimina riscul de a atinge cu elicea pista la aterizarea pe 3 puncte ca un avion cu trenul triciclu cum e Cessna 172N YR-SES, cand se simuleaza acest caz special se poate trisa cu mansa exact la final, ca sa ridici botul. Dar cu grija.

Dupa aterizare, ridicam flapsul la 10 grade si decolam in continuare in timp ce manevram trimmerul dinspre capatul de cursa spre zona mediana. Insa decolarea era dificila fiindca avionul nu apuca sa ajunga cu trimmerul pe neutru si inca era setat sa stea cu nasul in sus. Evident ca astfel avea tendinta sa decoleze mai usor. In conditiile astea, imediat dupa desprinderea de pista trebuie depus ceva efort sa impingi mansa in fata ca sa faci palier si sa prinzi viteza suficienta pentru urcare. Oricum, ca sa ajung la o anumita fluenta a tuturor acestor manevre mai am nevoie de exercitiu.

Una peste alta, am reusit, totusi, sa fac 4 astfel de aterizari si, in viitor, in afara de situatiile de distractie sau de antrenament, sper sa nu fie niciodata nevoie sa execut pe bune astfel de aterizari.

marți, 12 ianuarie 2010

Primele zboruri pe 2010

Am avut in intentie sa incerc sa zbor chiar si pe 1 ianuarie. Sa incep anul cum se cuvine. Insa n-a fost chip. Ceata de la Clinceni din prima zi a lunii nu m-a lasat. Asa ca am amanat totul pana s-au imbunatatit conditiile meteo.

Si asta s-a intampat in weekend-ul trecut. Am zburat si sambata, si duminica, dupa o pauza de o luna si 10 zile :)



In total 2 ore si jumatate de ture de pista si exercitii cu YR-SES, insotit fiind de Bogdan Martin: viraje inclinate; coborare in spirala larga de la 1200 ft la verticala aerodromului, cu motorul redus complet si aterizare - caz special; aterizare cu pierdere mare de inaltime prin glisade alternative stanga si dreapta; apropieri cu intreruperea aterizarii/ratare, cu sau fara contact al rotilor cu pista. Lucruri placute :)



Am constatat ca la Clinceni, pe langa hangarul cel mare care arata mult mai bine de cand a fost revopsit (e revopsita si pardoseala, pare mult mai profi asa dar mai e mult pana departe...) a inceput si o campanie de renovare/modernizare. Deocamdata se lucreaza la betonarea parcarii. Ce buna ar fi si asfaltarea drumului de acces!... In weekend erau niste noroaie oribile.





Saptamana asta cred ca voi mai face o incursiune la aerodrom pentru zbor, pana nu se strica iar vremea.

luni, 11 ianuarie 2010

Va recomand un blog de aviatie: "Give me wings ...to fly"

Este blogul lui Cosmin, proaspat absolvent al SSAvC - licenta ATPL(A). Din pacate scrie rar, dar e interesant. Citit-l la adresa http://prindearipi.blogspot.com/

joi, 7 ianuarie 2010

La multi ani si o colectie de reclame cu teme aviatice

Incep anul cu un link catre o galerie care contine o excelenta colectie de reclame print care contin teme aviatice.

Blog Widget by LinkWithin